نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

N A M I R

صفحه نخست

 

 

 

   

ماه دسامبر ۲۰۲۳

    

        

پرستو فروهر

تن به خستگی ندادن

 اینجا خونه‌ی تو هم باشه، الان که ما اینجا هستیم، محل کارِ ماست». این جمله نقل‌قولی است از یکی از مأموران امنیتی که در آبان‌ماه برای بازداشت یک زوج خبرنگار و تفتیش به خانه‌ی آن‌ها رفته است. مأمور به زن تحکم کرده که حجابش را حفظ کند. زن پاسخ داده که در خانه‌ی‌ خود در مورد پوشش خودش مختار است و از اجرای حکم سر باز زده. مأمور در واکنش آن جمله را به زبان آورده است. جمله‌ای دریده و عریان که به شکل تکان‌دهنده‌ای نمایان‌گر ماهیت حکومتی است که گماشتگانش را به تجاوز و دست‌اندازی به همه‌ی حوزه‌های زندگیِ مردم و همه‌ی اندام‌های تنِ آنان مجاز کرده است. ایستادگی در برابر این تجاوز مصداق همان عبارت «جنگ تن به تن» است که زمستان سال پیش شاعری اهل تهران در توضیح ایستادگیِ زنان به کار برد.

  

سپیده حجامی

تئاتر شهر،

از سخنرانی حسن نصرالله تا حصارکشی

 در کارنامه ۴۴ ساله جمهوری اسلامی موارد بسیاری از مخالفت و دشمنی آشکار بانیان و دست‌اندرکاران این رژیم با فرهنگ، هنر و آیین‌های ایرانی به چشم می‌خورد. «روح‌الله خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی در همان سال‌های ابتدایی هدف خود را برپایی هلال شیعی در منطقه عنوان کرد. این رژیم ایدئولوژیک اسلامگرای افراطی، در ۴۴ سال گذشته تلاش کرده رسوم دینی مذهبی مانند عید فطر، غدیر و محرم را، جایگزین آیین و سنت‌های کهن ایرانی کند.

  

علی شاکری زند

نیرنگ در تاریخ:

«اخراج نخست وزیر نامطلوب از راه قانونی»!

سقوط اخلاقی و فرهنگی تا کجا؟

بخش دوم

موضع رییس جمهور ترومن و وزیر خارجه‌ی او، دین آچِسُن

درباره‌ی ملی شدن نفت ایران و دولت مصدق

 یادآوری: در بخش نخست این نوشته دیدیم که چگونه شخص «فرهیخته» ای در مقاله‌ای «فاضلانه» نوشته بود:

«البته کمونیست‌ها و متشرعین تنها شریکان جرم در پیدایش فاجعه جمهوری اسلامی نبودند. اعضا و طرفداران جبهه ملی در این فاجعه تاریخی نیز شریک جرم بودند. آنها بودند که واقعه ۲۸ مرداد را که بیش از اخراج یک نخست وزیر نامطلوب در چارچوب قانون نبود به: یک کربلای سیاسی برای ایجاد نارضایتی عمومی تبدیل کرده‌بودند۱.»

در همان مقاله ادعاهای خلاف واقع و مغرضانه‌ی دیگری هم، از جمله درباره‌ی چگونگی قتل سپهبد حاجیعلی رزم‌آ‌‌‌را، شده‌بود که در بخش‌های دیگری از این مقالات بدانها پرداخته‌خواهدشد.

  

حمید دادیزاده

سروش جوان و معلمان در اواخر دهه پنجاه

 این نوشته یک معلم تبریزی است که در مقطع پاکسازیها اخراج و از سوی معلمین اخراجی نماینده انتخاب شد که برای پیگیری به تهران برود چرا که در منطقه کسی پاسخگو نبود و ضمنا ادای دینی است به معلمینی که از همان روزهای اول در مقابل حمله سرکوبگران به فرهنگ و سنن ایرانی ایستادند، اخراج شدند، سرکوب شدند، دستگیر و زندان رفتند و زندگیشان تار و مار شد.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش نوزدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

شباهت‌ها و تفاوت‌ها میان دو شکست:

۲۸ مرداد و ۲۲ بهمن

 اندکی دقت به عواملی که در ۲۸ مرداد به سقوط دولت ملی مصدق و در ۲۲ بهمن ۵۷ به سقوط دولت ملی بختیار انجامیدند مشابهت‌هایی میان آنها را نشان می‌دهد. اما یک تفاوت عمده هم میان این شرایط حاکم بر این دو حادثه وجود داشت که نباید از نظر دور بماند.

این شباهت‌ها که در دنباله‌ی این مبحث به تفصیل بیشتر درباره‌ی آنها خواهیم پرداخت بطور خلاصه از این قراراند:

در ۲۵ مرداد ۳۲ دکتر مصدق پس از بازداشت سرهنگ نصیری که با تانک های گارد شاهنشاهی برای ابلاغ حکم عزل نخست‌وزیر نیم‌ساعت پس از نیمه‌شب به در خانه‌ی او رفته بود، کار را تمام‌شده می‌دانست و پس از آگاهی از خروج پادشاه از کشور نیز خواستار بازگشت هرچه سریعتر او به کشور شد. 

 

ناصر کاخساز

در حاشیه‌ی حضور رسانه‌ای پرویز ثابتی

آیا نابجاست که بگویم...؟

 در صحنه‌ای از فیلم «شبح آزادی»، اثر لوئی بونوئل، میزبانان از میهمانان خود بر سر میزی پذیرایی می کنند که گِردِ آن، بجای صندلی، کاسه‌های توالت گذاشته شده است. حاضران در نهایت نزاکت سرپوش توالت‌ها را بالا می زنند، دامن‌ها را بالا و شلوارها را پایین می‌کشند و روی توالت می‌نشینند و به گفتگو در باره‌ی هنر و تئاتر و... مشغول می شوند و هنگامی که دختر کوچک میزبان می‌گوید من گرسنه هستم، مادرش به او تذکر می‌دهد که حرف زدن در باره‌ی غذا بر سر میز بی ادبی است، رفتاری نابجاست. بونوئل با این جابجایی، چپه شدن ارزش ها را به نقد می‌کشد. او موقعیتی چنان وارونه را به تصویر می کشد که قضای حاجت، در جمع و غذا خوردن در خلوت باید انجام شود. این موقعیت وارونه را آنجا که شکنجه دیده احساس بدهکاری، و شکنجه گر جرات طلبکاری دارد، نمی ‌شناسیم؟

  

سپیده حجامی

"کِلِ وارونه"

 نه تنها شهروندان غربی، که سیاستمداران غربی هم هیچ ایده‌ای از شرایط سخت و غیرانسانی زندان‌های ایران ندارند. هرگز فرصتی فراهم نشده بازرسی وارد ایران شود و از نقض حقوق بشری که در زندان‌های جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد، گزارش‌ تهیه کند.

زندان در غرب، جایی‌ست که کسی مانند حمید نوری، که متهم به جنایت علیه بشریت است، حق دارد بابت نداشتن عینک مطالعه و چای گرم شکایت کند... این را مقایسه کنید با شرایط زندانی سیاسی "عبدالرسول مرتضوی" جانباز جنگ ایران و عراق که یک پای مصنوعی‌ دارد، مسئولان زندان، زمان تبعید از اوین به رجائی‌شهر، پای مصنوعی‌اش را عامدانه به او ندادند، و عبدالرسول مرتضوی با یک پا، حتی بدون عصا به زندان رجایی‌شهر منتقل شد! او به مدت دو ماه تا رسیدن پای مصنوعی، برای ابتدایی‌ترین کارها و نیازهایش محتاج کمک دیگران بود...

  

اهدای جایزه نوبل صلح به خانواده نرگس محمـدی

در حالیکه او در زندان اوین در اعتصاب غذاست

 مراسم اهدای جایزه صلح نوبل به خانواده نرگس محمـدی در حالی در اسلو نروژ برگزار شد که نرگس محمـدی در زندان اوین در تهران زندانی است و صندلی او در سالن باشکوه شهرداری اسلو پایتخت نروژ خالی بود. بنا به خواست نرگس محمـدی، کیانا و علی دختر و پسر ۱۷ ساله از طرف او این جایزه را دریافت کردند و دخترش کیانا پیام مادرش را خواند. این دو که به همراه پدرشان تقی رحمانی در فرانسه زندگی می‌کنند، ۹ سال است که از دیدن مادرشان و بیش از یک سال و نیم است که از شنیدن صدای او محروم هستند.

  

به مناسبت دهم دسامبر سالروز تصویب

اعلامیه جهانی حقوق بشر

● اعلامیه جهانی حقوق بشر در ۱۰ دسامبر سال ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. به این مناسبت متن فارسی آنرا بصورت پی دی اف در اختیار هموطنان قرار میدهیم.

مقدمه

از آنجـا کـه شناسـایی حیثیت ذاتـی تمامـی اعضای خانواده بشـری و حقوق یکسـان و انتقـال ناپذیر آنان اسـاس آزادی و عدالـت و صلـح را در جهـان تشـکیل میدهـد،

 از آنجا که عدم شناسایی و تحقیر حقوق بشر منتهی به اعمال وحشیانه ای گردیده است که روح بشریت را به عصیان واداشته و ظهور دنیایی که در آن افراد بشر در بیان و عقیده آزاد و از ترس و فقر فارغ باشند به عنوان بالاترین آمال بشر اعلام شده است،

 از آنجـا کـه اساسـاً حقـوق انسـانی را بایـد بـا اجرای قانـون حمایت کرد تا بشـر بـه عنوان آخریـن علاج به قیـام بر ضـد ظلم و فشـار مجبـور نگردد،

از آنجـا که اساسـاً لازم اسـت توسـعه روابط دوسـتانه بین ملل را مورد تشـویق قـرار داد،

از آنجا که مردم ملل متحد ایمان خود را به حقوق اساسی بشر و مقام و ارزش فرد انسانی و تساوی حقوق مرد و زن مجددا در منشور اعلام کرده اند و تصمیم راسخ گرفته اند که به پیشرفت اجتماعی کمک کنند و در محیطی آزاد وضع زندگی بهتری به وجود آورند،

 از آنجا که دولت های عضو متعهد شده اند احترام جهانی و رعایت واقعی حقوق بشر و آزادی های اساسی را با همکاری سازمان ملل متحد تأمین کنند،

 از آنجا که حسـن تفاهم مشترکی نسـبت به این حقوق و آزادی هـا بـرای اجرای کامل این تعهـد کمال اهمیت را دارد، مجمـع عمومـی ایـن اعلامیـه جهانـی حقوق بشـر را آرمان مشـترکی بـرای تمام مـردم و همه ملت هـا اعلام مـی کند تا جمیـع افـراد و ارکان اجتماع این مقدمـــه اعلامیـه را همـواره مدنظرداشـته باشـند و مجاهدت کنند که به وسـیله تعلیـم و تربیت احتـرام این حقوق و آزادی هـا توسـعه یابـد و بـا تدابیر تدریجـی ملی و بیـن المللی، شناسـایی و اجـرای واقعـی و حیاتی آنها چـه در میـان دولـت های عضـو و چـه در بیـن مردم کشـورهایی که در قلمرو آنها هسـتند، تامیـن گردد.

برای خواندن متن اینجا کلیک کنید.

 

علی شاکری زند

نیرنگ در تاریخ:

«اخراج نخست وزیر نامطلوب از راه قانونی»!

سقوط اخلاقی و فرهنگی تا کجا؟

بخش نخست

«اخراج» نخست‌وزیر!

 چندگاهی است که حملات ناروا علیه شخص مصدق و لجن‌پراکنی علیه او، علیه دولت مصدق و بطور کلی نهضت ملی به رهبری او دامنه‌ی جدیدی یافته است. این برخورد، که البته تازگی هم ندارد، امروز غالبا از زبان مدعیان مشروطه‌خواهی که بیشتر عشاق سینه‌چاک سلطنت بدون مشروطه اند، آنهم با لحنی که در فارسی لحن «چارواداری» نامیده می‌شود و از دانش و فرهنگ سیاسی نیز در آن اثری نیست، شنیده می‌شود؛ اما پیداست که مرکز اصلی آن هم جمهوری اسلامی است.

  

به مناسبت سالروز درگذشت مهندس حمید ذوالنور، عضو برجسته‌‌ و رئیس شورای‌‌‌‌‌‌‌‌عالی نهضت مقاومت ملی ایران ۱۰ آذر ۱۳۹۶ (یکم دسامبر ۲۰۱۷)   متن سخنرانی او درباره ی ۱۶ آذر اولین تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران را بازپخش میکنیم.

یاد او گرامی باد

 

مهندس حمید ذوالنور

 ۱۶آذر اولین تظاهرات یکپارچه دانشگاه تهران

(نگاهی به جنبش دانشجوئی سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۲ خورشیدی در ایران*)

 از سال ۱۳۳۲ به بعد در هر سال تحصیلی، دانشجویان سال اوّل دانشکده فنی پس از دو ماه و نیم که از شروع کلاسها گذشته بود در صبح روز ۱۶ آذر با ورود به دانشکده با وضعی غیر عادی روبرو می‌شدند.

در این روز در سرسرای نسبتاً وسیع دانشکده فنی که در روزهای دیگر قبل از زنگ کلاسهای درسی معمولاً خالی و خلوت بود گروه انبوه دانشجویان را مشاهده می‌کردند که خاموش و در انتظاری نامعلوم بسر می‌برند.

  

اسد سیف

جلال آل‌احمد؛

سنگ روضه‌خوانی مدرن بر گور سنت

 آل‌احمد جوان در شرایطی به "غول" ادبیات و فرهنگ ایران تبدیل شد که جامعه در پی کودتای ۲۸ مرداد دوران سکوت و یأس را پشت سر می‌گذاشت. سانسور و خفقان راه آزادی اندیشه و بیان را مسدود کرده بود. آل‌احمد به علت انشعاب از حزب توده، در شمار همراهان خلیل ملکی، به دام‌چاله بازداشت و زندان گرفتار نیامد و در چنین موقعیتی بالید و یکه‌تاز شد. معترض بودنش از او "شخصیت‌"ی ویژه ساخت.

  

سپیده حجامی

راز سر به مُهر هانی

 ۴ سال پیش، در آبان خونین ۱۳۹۸ ویدئویی از لحظه شلیک مأموران حکومتی به یک فرد در شادگان منتشر شد و در پی آن رسانه‌ها از مرگ آن فرد با نام "هانی آلبوشهبازی" خبر دادند... روز گذشته فردی که به تصورِ همگان و با خطای فاحش رسانه‌ها، در فهرست کشته‌شدگان آبان جای گرفته بود توسط جمهوری اسلامی اعدام شد.

  

وضعیت فعلی "فرار دسته‌جمعی" است

 صدای آمریکا - علی شریفی زارچی استاد پیشین دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه با انتشار مجموعه نوشتاری در شبکه اجتماعی «ایکس» ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده مهاجرت از ایران و بی‌عملی حاکمیت نسبت به این رخداد نوشت وضعیت فعلی «فرار دسته‌جمعی» است.

این استاد دانشگاه که به علت حمایت‌هایش از اعتراضات دانشجویی سال ۱۴۰۱ از تدریس در دانشگاه محروم شده، در ادامه یادداشت خود با اشاره به برخی گفته‌های مقامات دولتی درباره مهاجرت نخبگان اضافه کرد: عده‌ای این فاجعه‌ی آشکار را هم کتمان و هم ماله‌کشی می‌کنند و از آن به عنوان تبادل نخبگان یاد می‌کنند در صورتی که «تبادل نخبگان» با جهان وقتی است که با نسبت امیدوارکننده در ازای نیروی متخصصی که از کشور خارج می‌شود، متخصصانی هم به کشور وارد شوند اما وضعیت فعلی «فرار دسته‌جمعی» است؛ که از متخصصان و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاه‌های برتر عبور کرده و به عموم جامعه رسیده است.

  

سازمان حقوق بشر ایران:

اعدام یک زندانی سیاسی دهه شصت؛

شمار اعدام‌های امسال از مرز ۷۰۰ نفر گذشت

«جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهای اروپایی باید سکوت خود را در قبال اعدام بی‌رویه‌‌ی بیش از سه نفر در روز توسط جمهوری‌اسلامی بشکنند»

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۹ آذر ۱۴۰۲: حکم اعدام یک زندانی سیاسی ۶۲ ساله به‌نام گداعلی صابر مطلق به همراه یک زن و یک مرد که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی رشت به اجرا درآمد. شمار اعدام‌ها از ابتدای سال میلادی جاری به ۷۰۷ تن رسیده است. این آمار در هشت سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اجرای احکام اعدام از آغاز جنگ غزه شتاب بیشتری گرفته ودر ۵۴ روز جنگ غزه دستکم ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

  

 

ماه نوامبر ۲۰۲۳

    

زنان تاثیرگذار ایران؛

مرضیه ابراهیمی، ققنوس در آتش

 وقتی از اسیدپاشی حرف می‌زنیم، نام‌های زیادی را به‌خاطر می‌آوریم. به‌صورت عمده زنانی که از سوی مردان جامعه، خواه نزدیکان، خواه افرادی که آن‌ها را می‌شناختند، به‌دلایل مختلف مورد خشم و غضب قرار گرفته‌اند و تاوان این غضب، از دست دادن چهره و نور چشم‌هایشان بوده است.

  

پیام نرگس محمـدی

به همایش "فراموش نمی‌کنیم" در دانشگاه سورین پاریس

 در چهارمین سالگرد کشته‌شدگان آبان خونین ۹۸ آنچه می‌توان نوشت و یادآوری کرد، تداوم مبارزات و اعتراضات و مقاومت مردم علیه حکومت دینی استبدادی است.

۲۵ آبان ۹۸ من در بند زنان زندان اوین بودم. عمق خشونت، سرکوب و شکنجه معترضان را در ۲ قاب دیدم. جوان گلوله خورده بدحالی را که از بند امنیت زندان اوین به بهداری منتقل شده بود و با ورود ناگهانی چند نفر از بند زنان، مأموران بند امنیت غافلگیر شدند و در ورود دختری ۱۹ ساله پس از بازداشت و بازجویی‌های خشونت‌بار به بند زنان اوین. ما زنان زندانی از ۱ دی در اعتراض به تحصن نشستیم، گرچه پاسخ حکومت سرکوب و تبعید ما شد.

  

آرش عزیزی

پروژه قتل‌های زنجیره‌ای هنوز ادامه دارد

 در پاییز سال ۱۳۷۷، جامعه ایران پر از جنب‌و‌جوش بود. یک سال و نیم از انتخاب شدن «محمـد خاتمی» می‌گذشت و امید به تغییر همه‌جا را فرا گرفته بود. در همین اوضاع اما چند رویداد خونین نه‌تنها جامعه را تکان داد، که نوری بر تاریخ جمهوری اسلامی انداخت تا برخی نقاط کور و باورنکردنی آن روشن‌تر شوند؛ قتل‌های زنجیره‌ای که از اول آذر با قتل «داریوش فروهر» و «پروانه اسکندری»، از چهره‌های جریان جبهه ملی آغاز شد و به‌سرعت با قتل «محمـد مختاری» و «محمـدجعفر پوینده»، دو نویسنده و مترجم متمایل به چپ، ادامه یافت.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش هجدهم- ب

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 از ۱۴ آبانماه ۵۷، یک روز پیش از انتصباب ارتشبد اظهاری به نخست‌وزیری، که محمـدرضا شاه پیام تاریخی خود خطاب به «ملت عزیز ایران» را ایراد کرد، تا آذرماه که دیدارهای او برای تشکیل دولتی بر یک اَساس جدید آغاز شد، پیامی که در آن «برقراری حکومت قانون» وعده داده شده بود، بطوری که «یک دولت ملی برای آزادیهای اساسی و انجام انتخابات آزاد، تعیین شود تا قانون اساسی که خونبهای انقلاب مشروطیت است بصورت کامل به مرحله اجرا در آید»، هر کس هدفی را دنبال می کرد.

  

فرهنگ منصور

بنیامین نتانیاهو و علی خامنه‌ای،

دشمنانِ دوست در برخورد با مسئله فلسطین

 از أغاز تقابل بین اسرائیل و مردم فلسطین در هر دو طرف اختلاف بینش وجود داشت. اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هائی بودند و هستند که تشکیل دو کشور مستقل و روابط عادی با یکدیگر را پیشنهاد می‌کردند و می‌کنند و دیگرانی که برای طرف مقابل مشروعيّت قائل نبوده و نیستند و حذف رقیب را هدف خود اعلام می‌کنند.

  

محمـد رضا خوبروی پاک

پژوهشی نو در چگونگی تدوین قانون اساسی مشروطیت و متمم آن

جستجو در قانون «از دست رفته»، قانون اساسی مشروطیّت

 قانون اساسی مشروطیت چه در دوران اعتبار و چه در دوره پس از انقلاب هم با انتقادها و هم با بی اعتنائی هائی روبرو بود. برخی، در سایه شوم تئوری توطئه، جنبش مشروطیت را کار انگلیسی ها خواندند و برخی دیگر قانون اساسی مشروطیت و متمّم آن را تا مرز یک برگردان ساده از قانون اساسی بلژیک پائین آوردند.

  

خاطره‌ای بمناسبت سخنرانی سالانه مركز اسناد و پژوهش‌های ایرانی  

درباره دكتر غلامحسین صدیقی

«آنچه اینها می‌كنند»

"آنچه اعراب و مغول‌ها جدا جدا كردند، اینان یكجا خواهند كرد"

 آنان كه با دكتر غلامحسین صدیقی آشنایی علمی دارند یا همكار و یا شاگرد آن روانشاد بوده‌اند، می‌دانند كه او نیز مانند برخی دیگر از استادان همزمان خود از نظر روش زندگی و آموزش شخصیتی استثنایی بحساب می‌آید كه می‌باید از جنبه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ... بطور جداگانه یا مركب مورد بررسی قرار گیرند.

  

رحیم قمیشی

دیدار با شهید مظلوم جنبش مهسا

 دوستان بابلی گفتند سراغ خانواده شهید نرویم. گفتند آنها در روستا زندگی می‌کنند. خیلی هم اذیت شده‌اند. خیلی‌ها را به‌خاطر سرزدن به آنها گرفته‌اند. گفتند خانواده شهید یک‌ساله خیلی اذیت شده‌اند!

مهدی نصیری و ناصر دانشفر هم گفتند مزاحم خانواده‌اش نمی‌شویم، می‌رویم بر مزار شهید "میلاد زارع" فاتحه‌ای می‌خوانیم و روستای حمزه‌کلا را ترک می‌کنیم.

میلاد همان هفته اول حوادث پس از شهادت مهسا، در شهر بابل شهید شده بود.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش هجدهم-الف

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

پیام به ملت ایران در روز ۲۶ دیماه

پس از خروج پادشاه از کشور

 روز ۲۶ دیماه، پس از پایان کار با دو مجلس و خروج پادشاه از کشور بختیار پیام جدیدی خطاب به ملت ایران ایراد کرد که در زیر خواهیم‌دید. اما پیش از قرائت این پیام خواننده بهتر است بداند حوادث در چه زمینه‌ای رخ می‌داد که چنین پیامی را اقتضا می‌کرد.

بر طبق خبر اطلاعات جمعی از «علمای» تهران، به تعداد بیش از سی تن، که با خروج پادشاه دیگر خود را صاحب کشور می‌دانستند طی نامه‌ای خطاب به خمینی از او خواستار بازگشت هرچه سریعتر به کشور شدند. «علمایی» که در میان آنها بخصوص نام محمـد صادق موسوی‌الخلخالی به چشم می‌خورد. درباره‌ی نوع و وسعت دانش این علماء باید گفت «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل۱

  

نامه نرگس محمـدی به دبیرکل سازمان ملل متحد

«جمهوری اسلامی» شایسته ریاست «مجمع اجتماعی» نیست

 آقای گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

نیک مستحضرید که امسال ریاست نشست «مجمع اجتماعی» بر عهده جمهوری اسلامی است. این درحالی است که جمهوری اسلامی یکی از ناقضان جدی حقوق بشر، سرکوبگر جامعه مدنی و آپارتاید جنسیتی است.

این رژیم بنیادگرای مذهبی، با بنیان‌های دموکراسی و حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان در ستیز و تضاد است و بقای خود را در سرکوب داخلی و ایجاد بحران، برهم زدن ثبات، امنیت و صلح منطقه و جهان می‌بیند و عمل می‌کند.

  

بیانیه ی کمیته مرکزی حزب ایران

به مناسبت قتل آرمیتا گراوند

با نام ایران و به نام زن زندگی آزادی

 هم‌میهنان،

پس از چندین روز نگرانی آگاهی یافتیم که شوربختانه وضعیت سلامتی آرمیتا گراوند روند امیدوارکننده‌ای نداشته و با وجود تلاش‌های کادر درمانگر بیمارستان فجر ارتش، مرگ مغزی این نوجوان ۱۷ ساله قطعی به نظر می‌رسد. حزب ایران با توجه به سوابق حاکمیت و شواهد موجود، که کذب بودنِ روایت حکومتی را محتمل می‌کند، این رویداد تلخ را به شدت محکوم و سریعاً خواستار شفاف‌سازی کامل و عادلانه درباره علل آن است.

  

بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران)

در محکومیت کشته‌شدن آرمیتا گراوند.

 به نام خداوند جان و خرد

در حالیکه هنوز مردم ایران در غم از دست دادن دختران و پسران جوان‌شان در طی جنبش زن، زندگی، آزادی، سوگوار و افسرده اند، درست یک سال بعد دخترکی دیگر، نوجوانی دانش‌آموز، به همان سرنوشتی دچار می شود که ژینا/ مهسا امینی را پرپر کرد.

    

ماه اکتبر ۲۰۲۳

  

فرامرز داور

گزارش

کاخ شاه ایران،

 ۵۰ سال پیش از حمله حماس به اسراییل

 درست ۵۰ سال پیش از حمله حماس به اسراییل در ۱۴مهر۱۴۰۲ در عملیات «طوفان القاصی»، مصر و سوریه با حمایت برخی دیگر از کشورهای عربی، به اسراییل حمله کردند که از آن با نام جنگ «یوم کیپور» یاد می‌شود. این مقاله به تفاوت واکنش ایران در فاصله ۵۰ سال به یک بحران عمیق منطقه‌ای در نزدیکی مرزهایش می‌پردازد.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش هفدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

ارائه‌ی برنامه‌ی دولت ملی به مردم و دو مجلس

 دولت بختیار که برای بازگشت به حکومت قانون و همه‌ی آزادیهای قانونی مندرج در قانون اساسی تشکیل شده‌بود دارای برنامه‌ای بود که از هر جهت با برنامه و آرمانهای نهضت ملی مطابقت داشت و می‌توانست به پایه‌ای ترین و فوری ترین خواست‌های جامعه پاسخ دهد. اما توضیح این برنامه برای مردم نیز به اندازه‌ی خود آن لازم بود تا آنان که می‌خواستند بفهمند، بدانند که خواستهای سالها مبارزه برآورده‌ می‌شود.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش شانزدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

۴ـ اقدامات سیاسی نُمادین شاپور بختیار

ـ حضور در احمد آباد

ـ پیامی تاریخی به ملت ایران

 بختیار لازم بود که مردم کشور را به این حقیقت آگاه می‌ساخت که حکومت فردی پایان یافته‌بود و انتصاب او به نخست‌وزیری به‌معنی بازگشت به دوران حکومت قانون پیش از ۲۸ مرداد بوده‌است و برای تحقق این مقصود توضیحات هر چه بیشتر به مردم و رفتارهای نمادین ضرورت داشت. او از جمله در همان بدو نخست‌وزیری با حضور در احمدآباد، تبعیدگاه مصدق پس از زندان سه‌ساله‌ی او، و سپس مزار وی، و ادای احترام نسبت به او، با آرمان‌های رهبر نهضت ملی ایران تجدیدپیمان کرد. 

  

سازمان حقوق بشر ایران:

جمعه خونین زاهدان تحت عنوان جنایت علیه بشریت بررسی شود

 اکنون باوجود گذشت یک سال این جنایت، هیچ یک از عاملان و آمران آن مورد حسابرسی قرار نگرفته‌اند. در یک‌سالگی این کشتار، سازمان حقوق بشر ایران خواستار ارجاع این پرونده به نهادهای قضائی بین‌المللی تحت عنوان جنایت علیه بشریت است.

    

ماه سپتامبر ۲۰۲۳

  

بیژن اشتری

نقش مخرب گروهای چپ در انقلاب اسلامی ایران

 بد نیست گاهی وقت ها یک چیزهایی را یادآوری کرد. حتما درباره تندروی های روزهای اول انقلاب زیاد شنیدید. شمار زیادی از سران حکومت سابق ایران دستگیر، زندانی و تیرباران شدند. البته طبیعت هر انقلابی آمیخته با خشونت است اما خصوصیت انقلاب اسلامی ایران این بود که عناصر چپ گرا، که عمدتا در دو تشکیلات سیاسی حزب توده و چریک های فدایی خلق، در قالب نیروهای اپوزیسیون، فعالیت می کردند، کاسه داغ تر از آش شده و از نظام حاکم(پوزیسیون) می طلبیدند که خون بیشتری بریزد.

  

رقیه رضایی

گزارش

یک‌سال از جمعه خونین زاهدان گذشت؛

کودکان بی‌شناسنامه، کشته‌شدگان بی‌نام

 در پی فراخوانی برای اعتراض به جان باختن «مهسا (ژینا)امینی» و هم‌چنین تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به دختری ۱۵ ساله در جریان رسیدگی به یک پرونده قتل، روز جمعه هشت مهر ۱۴۰۱ تظاهراتی  اعتراضی در زاهدان برگزار شد. پاسخ معترضان خشمگین اما گلوله‌های نیروهای سرکوب بود که جان‌های آن‌ها را نشانه گرفته بودند.

  

فرشته قاضی

پارسا رضادوست؛

معترض ۱۷ساله‌ای که بعد از شلیک به او «ایستادند تا جان بدهد»

 زن ها کِل می‌کشند و دست می‌زنند، موسیقی با صدای خواننده مرد پخش می‌شود که می‌خواند «گرفتی جونمو و دلخوشی من» و مادر پارسا رضادوست است که دست می‌زند و می‌رقصد. مراسم جشن و شادی نیست، مراسم سوگواری برای پسر نوجوانش پارسا رضادوست است که با گلوله جنگی مأموران حکومتی کشته شد.

  

پروانه وحیدمنش

کارزار جهانی عفو بین‌الملل برای آزادی توماج صالحی

 سازمان عفو بین‌الملل، بخش آمریکا، از روز جمعه ۲۴ شهریور همزمان با سالگرد شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، کارزار خود در حمایت از توماج صالحی را آغاز کرد؛ کارزاری که تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت.

  

رویا حکاکیان

مجله آتلانتیک (The Atlantic)

ترجمه مهسا س.

چرا با رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگو نمی‌کنم

و چرا هر که به دادخواهی بها می‌دهد، نباید چنین کند

 هفته گذشته «شورای روابط خارجی» مرا به میزگردی با حضور رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی دعوت کرد که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور خواهد داشت. من به عنوان یکی از اعضای قدیمی شورا این دعوت را رد کردم و با چاپ بیانیه ‌ی کوتاهی توضیح دادم چرا معتقدم نباید به رئیسی، که می ‌باید به جرم جنایت علیه بشریت پشت میله ‌های زندان باشد، مشروعیت داده شود.

  

سایه رحیمی

- ایندیپندنت فارسی

تکان‌دهنده‌ترین صحنه از تراژدی فقر در ایران

پدیده کودک‌فروشی در ایران

 خریدوفروش نوزادان در فضای مجازی و دنیای واقعی را بی‌اغراق می‌توان تکان‌ دهنده‌ ترین صحنه از تراژدی فقر در جامعه‌ای دانست که هر روز زیر بار تنگناهای اقتصادی خمیده ‌تر و رنجورتر می‌ شود؛ در حالی‌ که حاکمانش به نام «دین» و «مقاومت» هر روز پروارتر می‌ شوند؛ فاجعه ‌ای که اینک در نبود قوانین حمایت ‌گرایانه از کودکان، ابعاد وسیع ‌تری پیدا کرده است.

  

یاس علیزاده

«ماراتون من» ایرانی

 نسلی که در دهه سیاه شصت بزرگ شد، فیلم ‌های پر ارزشی دید. در تاریکی شب، فردی با یک چمدان پر از کاست فیلم ‌های وی – اچ - اس وارد منزل میشد، خانواده سراسیمه و ترسان دور چمدان او جمع میشدند و دو عدد فیلم دوبله شده را برای تماشا در طول هفته انتخاب میکردند؛ «آقای فیلمی» میرفت تا هفته بعد. گاهی «آقای فیلمی» را دستگیر میکردند؛ گاهی مدتها ناپدید میشد؛ گاهی هم «آقای فیلمی» از کشور فرار میکرد و اگر بخت یارش بود، پس از ماه‌ ها پنهان شدن در پاکستان یا ترکیه، با گذرنامه تقلبی به اروپا میرسید و همه ما را که ازدوست و آشنا پرسان او و نگران حالش بودیم شگفت زده و آسوده خاطر میکرد.

  

بنیاد برومند:

«دختره کشف حجابی نشانت می‌دهیم!»:

شهادت یک دختر از بازداشتگاه وزرا

 در نظامی که پوشش زنان توسط قانون ‌گذاران مرد و بدون چون و چرا کنترل می ‌شود، وظیفه ‌ی گشت‌ ارشاد اعمال خطوط قرمز ایدئولوژیک این نظام است. در تابستان سال ۱۳۹۸ ماموران گشت ارشاد در ایستگاه متروی حقانی، همان جایی که مهسا امینی سه سال بعد بازداشت شد، ماموریت خود را چنین شرح داده‌اند:

  

ایلیا جزایری

اقدامات و شیوه‌های حکومت برای خاموش کردن اعتراضات

 اعتراض‌ های سراسری سال ۱۴۰۱ که اعتراضات «زن زندگی آزادی» نیز نامیده می‌ شود، طولانی ‌مدت ‌ترین اعتراضات مردمی است که نقطه شروع آن جان باختن مهسا (ژینا)‌ امینی در روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ بود.

  

رقیه رضایی

گزارش

محسن قیصری؛

از آلمان برگشت کنار خانواده باشد، جانش را گرفتند

 پنجشنبه، سی ‌ام شهریور که از راه برسد، سالگرد ده‌ها معترض کشته شده در جریان اعتراضات به قتل حکومتی «ژینا (مهسا) امینی»، در گوشه و کنار ایران است. «محسن قیصری»، یکی از آن‌ هاست. جوانی ۳۲ ساله، عاشق دوچرخه ‌سواری و بدنسازی که به آلمان مهاجرت کرده بود، اما برای تنها نماندن پدر و مادر پیرش برگشت. ۷ ماه بعد از بازگشتش اما، گلوله‌ های سرکوبگران جمهوری اسلامی جانش را گرفت و بیش از ۵۰ گلوله ساچمه ‌ای سر و سینه‌اش را شکافت.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش پانزدهم - ج

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

مشکل در راه تعیین وزیر دفاع

 چنانکه پیش از این اشاره شد یکی از موارد ناکامیابی در تشکیل هیأت دولت که شاید در سرنوشت آن نیز بی ‌تأثیر نبود عدم موفقیت شاپور بختیار در مورد انتصاب ارتشبد فریدون جم به سمت مهم وزارت دفاع بود.

معرفی ارتشبد فریدون جم از سوی شاپور بختیار به شاه به عنوان وزیر دفاع را پیش از این دیده‌ بودیم۱. جم در صورت عضویت در دولت بختیار می ‌توانست یکی از برجسته‌ ترین و مؤثرترین وزیران او باشد.

  

«مشکل ایران نظام است یا آپوزیسیون؟»

از مقاله‌ی یک هموطن

 

علی شاکری زند

جمهوری اسلامی حکومتی مرده است! اما چرا برچیده‌نمی‌شود؟

بخش دوم: سرنوشت کشور و بحران آماتوریسم سیاسی

 در بخش نخست این نوشته نشان دادیم که قدرت حاکم بر ایران یک نظام حکومتی به معنی متعارف آن نیست، بلکه مجموعه ‌ای از مراکز قدرت ناهمانگ است که بجای انجام وظائف شناخته شده ‌ی حکومتی چون تأمین امنیت جامعه و کمک به گردش چرخهای رفاه و پیشرفت آن تنها به دوشیدن ملت بسود حاکمان و سرکوب مردم برای ادامه ‌ی این رویه اشتغال دارد و به همین دلیل نیز ازکارافتاده و رو به موت است.

  

اعتراض ۷ انجمن علمی به اخراج گسترده استادان

 با تاسف و درد این روزها جامعه علمی ایران با پدیده اخراج گسترده و برخوردهای امنیتی با دانشجویان مواجه است. اقداماتی که بیش و پیش از هرچیز استقلال و توانمندی نهاد دانشگاه و نهایتا امکان توسعه علمی کشور را به مخاطره انداخته است. این اقدام، اتفاقی منفرد و مقطعی نیست بلکه به نظر می‌ رسد در تکمیل فرایندی است که هدف آن کنترل تام و تمام نهاد علم از سوی مراکز قدرت و تغییر ساختار و نقش دانشگاه و مولفه‌ های آموزشی و پژوهشی و مدنی آن نهاد است. 

  

نامه دوازده تشکل صنفی هنرمندان ایران در اعتراض به سرکوب دانشگاه

 همزمان با ادامه سرکوب شدید دانشجویان و اساتید دانشگاه، دوازده تشکل صنفی هنرمندان ایران در نامه ‌ای سرگشاده، ضمن اعتراض به «فضای امنیتی در دانشگاه ‌ها»، خواهان «توقف رفتارهای خشونت ‌بار» حکومتی، «لغو تمامی احکام تعلیق، تبعید و محرومیت از تحصیل صادره علیه دانشجویان»، «توقف اخراج اساتید» و «بازگشت استادان اخراجی به دانشگاه‌ ها» شدند.

  

روح‌الله رحیم‌پور

چرا کودتا بود؟

 جای تعجب است که عاملان و برنامه ‌ریزان این فرآیند سرنگونی در آن‌ سوی آب‌ ها، یعنی دولت ‌های آمریکا و بریتانیا با صراحت تمام چه در زبان مقامات رسمی و چه در آیینه اسناد رسمی منتشره، بر عزم، توافق، برنامه ریزی و اجرای کودتا بر علیه دولت محمـد مصدق اذعان دارند و ما در داخل کشور، پس از این ‌همه آسیب و خسارت بابت دخالت ‌های بیگانگان در طول تاریخ ، قلم عفو بر کرده ناشایست آنان می‌ کشیم و با استفاده از مبانی حقوقی داخلی به این نتیجه می‌ رسیم که این یک کودتا نبوده بلکه یک عزل و نصب قانونی بر حسب قوانین جاری کشور بوده است.

  

حسین رزاق:

یکی یکی ما را خواهند کشت!

 حسین رزاق، زندانی سیاسی که از سال ۱۳۸۹ تاکنون سه بار بازداشت و زندانی شده است، در نامه‌ ای از زندان اوین در واکنش به کشته ‌شدن جواد روحی در زندان، درباره وضعیت سلامت خود و شمار دیگری از زندانیان سیاسی زن و مرد هشدار داد و نوشت «شفا جز به پایان این تباهی مطلقه نیست» و اگر حکومت توان بیابد، «تک ‌تک ما را خواهد کشت».

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش پانزدهم - ب

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

عمل به بخش های هشتگانه ی بالا

۱ـ مطبوعات، آزادی بیان و رفع سانسور

 از آنجا که شاپور بختیار به عنوان یک دموکرات واقعی می‌ دانست که بدون وجود وسائل خبری آزاد برقراری آزادی غیرممکن است و از سوی دیگر مطبوعات کشور از دو ماه پیش از نخست وزیری وی در اعتراض به سیاست سانسور رسمی دولت نظامی ازهاری در حال اعتصاب بسرمی ‌بردند، لازم می‌ دانست که آن سانسور بلافاصله برداشته‌ شود و درباره‌ ی آزادی مطبوعات و آزادی بیان اطمینان و تضمین لازم به روزنامه نگاران داده‌ شده پایان اعتصاب از آنان خواسته ‌شود.

   

ماه اوت ۲۰۲۳

 

«مشکل ایران نظام است یا آپوزیسیون؟»

از مقاله‌ی یک هموطن

 

علی شاکری زند

جمهوری اسلامی حکومتی مرده است! اما چرا برچیده‌نمی‌شود؟

بخش اول: یک نظام رو به موت

 پس از شهریور بیست، با پیدایش نهضت ملی برای مقابله با استعمار انگلیس، تقویت استقلال کشور، احیاء مبانی ضربه ‌دیده‌‌ی مشروطه از دیکتاتوری و حماسه‌ی ملی شدن صنایع نفت، به‌رغم سقوط دولت ملی در نتیجه ‌ی یک کودتای بیگانه، همان دولتی که نفت را ملی کرده ‌بود، چند سالی نگذشت که با افزایش درآمد نفت کشور، با گسترش قلمروی سرمایه ‌داری کشور، رونق صنایع و تجارت داخلی مدارج قابل توجهی را طی‌ کرد بطوری که در آستانه ‌ی فتنه ‌ی خمینی ایران دارای سرمایه ‌داران بالنسبه بزرگی شده ‌بود که می ‌توانستند در زمینه‌ ی خود با بسیاری از کشورها، حتی در خارج از منطقه رقابت کنند.

  

مطلبی است کوتاه به قلم علی اکبر دهخدا در دوران بحرانی مجلس هفدهم شورای ملی که به کوشش ایرج افشار منتشر شده است. عینآ باز نشر می گردد.

«مشروحه ای دربارۀ حکومت دکتر مصدق»، علی اکبر دهخدا

نهضت را کسی به وجود نیاورده،

نهضت خود به وجود آمده‌است و سیر خود را خواهد کرد.

 «در این موقع که وطن عزیز ما لحظات بحرانی عظیمی را طی می کند، وظیفۀ هر فرد است که آن‌ چه را به خیر و صلاح مملکت می داند بیان کند و هم‌ وطنان خود را به جریانات روز و سیاست های مخرب اجانب متوجه سازد. به همین علت نگارندۀ این سطور که عمری از نزدیک ناظر جریان های وقت بوده و همیشه هدفی در دورۀ زندگانی طولانی خود جز استقلال و آزادی مملکت و ترقی و تعالی ملت نداشته، چنین احساس کرد که در این موقع خطیر باید از اظهار نظر خودداری نکند، مبادا در آینده پیش وجدان خود شرمسار شود.

  

نمیرآنلاین: از آنجا که بحث مشروطیت، مشروطه خواهی و قانون اساسی مشروطه و متمم آن بالا گرفته است، ما مقاله ای را که بمناسبت شانزدهم دیماه ۱۳۵۷ روز قبول مسئولیت نخست وزیری از طرف دکتر بختیار که قبلاً منتشر شده بود بار دیگر در اختیار هموطنان قرار میدهیم.

 

علی شاکری زند

به مناسبت شانزدهم دیماه

*

ما نمی بایست سنگر قانون اساسی را رها می کردیم

 ما نمی بایست سنگر قانون اساسی را رها می کردیم. در تمام طول حیات نهضت ملی و جبهه ملی قانون اساسی مهمترین، بلکه تنها سنگر با ارزش و حیاتی آن نهضت و ملت ایران بوده است. دکتر مصدق چه در برابر سردار سپه که می خواست با تخطی از آن قانون پادشاه شود و چه در برابر زیاده خواهی های ﻣﺣﻣﺩرضاشاه که می خواست بجای سلطنت حکومت کند از آن سنگر دفاع کرد؛ هم برای حفظ منافع ملت و هم برای صیانت از خود سنگر. 

  

مهران رفیعی

مصاحبه‌های مخفیانه،

نگاهی اجمالی به گزارش شبکه ای‌بی‌سی استرالیا از جنبش مقاومت ایران

 تلویزیون دولتی ‌ای بی سی استرالیا برنامه ‌ای دارد به اسم گزارشگر اعزامی که پنجشنبه شب‌ ها به روی آنتن می ‌رود. در این برنامه نیم ساعته، به رویدادهای کشورهای مختلف می ‌پردازند. برنامه هفدهم اوت، بیست و ششم مردادماه، به ایران و جنبش مهسا اختصاص داشت. برای تهیه این گزارش، خبرنگاران این شبکه با تعدادی از جوانان معترض مصاحبه کرده بودند و محصول ‌شان را با عنوان "مصاحبه‌ های مخفیانه - درونِ جنبشِ مقاومت ایران" نمایش دادند. برای دسترسی به این فیلم مستند می ‌توانید به سایت ‌ای بی سی استرالیا و یا یوتیوب مراجعه کنید. 

  

بمناسبت درگذشت پرویز ناتل خانلری اول شهریور ۱۳۶۹

شعر زیبای پرویز ناتل خانلری بی ربط به حوادث و حال و هوای روزگارمان نیست

شعر عقاب

گشت غمناک دل و جان عقاب

چون ازو دور شد ایام شباب

دیر کش دور به انجام رسید

آفتابش به لب بام رسید

باید از هستی دل برگیرد

ره سوی کشور دیگر گیرد

خواست تا چاره ی ناچار کند

دارویی جوید و در کار کند

صبحگاهی ز پی چاره ی کار

گشت بر باد سبک سیر سوار

گله کآهنگ چرا داشت به دشت

ناگه از وحشت پر ولوله گشت

وآن شبان، بیم زده، دل نگران

شد پی برّه ی نوزاد دوان

کبک، در دامن خاری آویخت

مار پیچید و به سوراخ گریخت

آهو استاد و نظر کرد و رمید

دشت را خط غباری بکشید

 

  

  

گفتگوی وزیر خارجه بریتانیا در زمان انقلاب با گاردین:

"اشتباه کردیم که چنان کردیم"

 بی بی سی - دیوید اوئن، وزیر خارجه بریتانیا در زمان انقلاب ۵۷، می ‌گوید دولت بریتانیا باید نقش خود در براندازی دولت دموکراتیک محمـد مصدق را به رسمیت بشناسد.

در آستانه هفتادمین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد، آقای اوئن به روزنامه گاردین گفت: «دلایلی خوبی وجود دارند برای به رسمیت شناختن نقش بریتانیا در کنار آمریکا در براندازی تحول دموکراتیک در ۱۹۵۳. با پذیرفتن اینکه اشتباه کردیم که چنان کردیم و به گام‌ هایی که به سمت ایران دموکراتیک برداشته می ‌شد لطمه زدیم، اصلاحات در ایران را در حال حاضر می‌ توانیم محتمل ‌تر ‌کنیم.»

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش پانزدهم - الف

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

تجربه ها و مشاهدات دکتر عبدالرحمن برومند

 و واکنش های دکتر کریم سنجابی

و دکتر شاپور بختیار در برابر گزارشهای او

 در بخش نخست از نقل قولهایی که از خاطرات دکتر عبدالرحمن برومند آورده ‌شد، با چگونگی رفت‌ وآمد های او با روح‌ الله خمینی در پاریس و سخنان مهمی که میان آن دو درباره ‌ی نیات و تصمیمات رهبر ضدانقلاب اسلامی ردوبدل شده ‌بود آشنایی یافتیم. در این بخش از همان خاطرات به نتیجه‌ ی آخرین تماس های دکتر برومند با خمینی و آخرین واکنش‌ ها از سوی دکتر سنجابی و شاپور بختیار بدان تماس ‌ها می ‌پردازیم. 

  

پیام آقای کاووس ارجمند بمناسبت سی و دومین سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

بنام ملت بزرگ ایران

در سوگ دکتر شاپور بختیار

● امروزه دوست و دشمن دریافته و باور دارند که آزادی خواهی، میهن دوستی، جهان بینی و مشروطه خواهی دکتر شاپور بختیار در دوران انقلاب نکبت بار ۵۷ بویژه آنان که از جوانمردی و عدالت برخوردار هستند حداقل صد سال از روشنفکران چپ و ملی در دوران انقلاب نکبت بار اسلامی فراتربوده است. 

  

بمناسبت سی‌ودومین سال قتل ناجوانمردانه‌ی دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

متن سخنان آقای علی شاکری زند رییس هیأت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران

بر مزار دکتر شاپور بختیار آخرین نخست وزیر نظام مشروطه ی ایران

● امروز، پنجم اوت ۲۰۲۳ مصادف است با:

ـ سی‌ودومین سال قتل ناجوانمردانه‌ی شاپور بختیار بزرگمرد سیاسی ایرانزمین و آخرین نخست‌وزیر قانونی مشروطه، ـ صدوهفدهمین سالروز صدور فرمان مشرطیت به قلم مظفرالدین شاه قاجار

و

ـ یازدهمین ماه خیزش تاریخی مهسا دختر ایرانزمین.

  

پیام صوتی آقای ناصر کاخساز در سی و دومین سالگرد قتل دکتر شاپور بختیار و سروش کتیبه

● بختیار بخاطر نجات ملت از چنگال دین سیاسی در زمانی که جبهه ی ملی هم فریب خورد ایستادگی کرد.

برای شنیدن اینجا کلیک کنید

  

آرش جودکی

پیامدهای عشق و انقلاب در ۱۳ مرداد؛

پزشک‌زاد و میراث مشروطه

 همزمانی دقیق عشق و انقلاب در یک روز و یک ماه، چندان جای شگفتی ندارد، هنگامی که بدانیم پزشک ‌زاد مشروطیت را "اگر نه بزرگ ‌ترین، لااقل یکی از بزرگ‌ترین وقایع تاریخ ایران" و انقلاب مشروطه را "بزرگ ‌ترین جنبش ملی ایران" می ‌نامد.

  

ایرج مصداقی:

فروپاشی درونی جدّی‌ترین احتمال فروپاشی رژیم ایران

 رادیو بین المللی فرانسه - ایرج مصداقی: "نظام اسلامی ایران دیگر به سبک و سیاق حاضر قابل دوام نیست. موفقیت های جامعه در هفته‌ ها و ماه‌ های آینده حکومت را به عقب نشینی ‌های بیشتر وادار خواهند کرد. مقاومت های زنان بحران‌ های درونی رژیم را تشدید خواهند نمود و یکی از احتمالات جدّی که رژیم از این پس با آن روبرو است فروپاشی درونی نظام اسلامی است."

  

مصاحبه آقای جمشید اسدی با آقای علی شاکری زند رییس هیئت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران

مشروطگی پروژه ناتمام! اندیشه مشروطه، رهنمودی برای امروز؟

 برای دیدن این مصاحبه اینجا کلیک کنید.

  

  

ماه ژوئیه ۲۰۲۳

 

فرهنگ قویمی

روایت لادن برومند از قتل پدرش عبدالرحمان برومند

 وقتی پدرم از او [خمینی] پرسیده بود که برنامه شما برای ایران چیست؟ گفته بود هر وقت لازم شد من برنامه ‌ام را اعلام خواهم کرد. پدرم به ایران برگشت و به دوستانش در جبهه ملی گفت که این آقا شما را داخل آدم نمی‌داند و تصمیم به همکاری ندارد و در مورد خمینی به آنها هشدار داد. بنابراین از قبل، پدرم آگاهی داشت و به دوستانش هم گفته بود.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش چهاردهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

شاپور بختیار سمت نخست‌وزیری را به شرط رأی تمایل مجلس می‌پذیرد

 در بخش سیزدهم این نوشته شرایط بختیار با پادشاه برای تشکیل یک دولت و موافقت شاه با آن شرایط، و نیز معرفی هیأت دولت به شاه و نظر نه چندان مساعد وی دربارهِ‌ ی ارتشبد فریدون جم برای وزارت دفاع را دیدیم.

یکی از شرایط قبول نخست‌وزیری از سوی بختیار نیز که برخلاف ظاهر در نظر او از اهمیت بسیار برخوردار بود و در نقل قولهایی که در بالا از او در این زمینه کردیم قید نشده‌ بود این بود که او نه تنها لزوم کسب رأی تمایل از مجلسین برای دولت و برنامه‌ی دولت خود را با شاه مطرح کرده ‌بود بلکه همچنین از او خواسته ‌بود تا پایان این امر از کشور خارج نشود. در نتیجه شاه تا پایان کار رآی تمایل از دو مجلس در کشور ماند و با دریافت خبر انجام این امر از سوی بختیار در فرودگاه بود که با هواپیمای آماده‌ ی پرواز از کشور عزیمت کرد.

  

روشنک آسترکی

گزارش تحلیلی هفته؛

روزهای هولناک در برابر جمهوری اسلامی

 در روزهای گذشته تحرکات امنیتی- قضایی جمهوری اسلامی و اعلام موضع چهره ‌های اصلاح‌ طلب و اصولگرا نشان از تدارک و برنامه ‌ریزی رژیم برای اعتراضات احتمالی شهروندان در هفته‌ های پیش‌ رو دارد؛ اعتراضاتی که همزمان با فرا رسیدن سالگرد آغاز جنبش ملّی در پی قتل حکومتی مهسا امینی و همچنین نخستین سالگرد جان باختن جوانانی که در پی هم توسط نیروهای سرکوب کشته شدند همراه با افزایش نارضایتی عمومی در پی گرانی و مشکلات معیشتی بسیار محتمل به نظر می ‌رسد.

  

نمیرآنلاین: به یاد ایرج پزشکزاد

ابراهیم نبوی

فراغتی و کتابی

پاره‌ای از زندگینامه خودنوشت ایرج پزشکزاد؛

سعدی زمانه ما در طنز

 ایرج پزشکزاد به گمان من بزرگترین طنزنویس دوران ماست. دوران ما را از مشروطه تا امروز تعریف می ‌کنم. او دو اثر برجسته دارد که این امتیاز را نصیب او می‌کند. نخست رمان «دائی جان ناپلئون» و دوم: طنزهای مطبوعاتی او با عنوان «آسمون ریسمون».  

  

 

  

 

خامنه ای و نهادهای امنیتی

مانا نیستانی                                 ۶ تیر ۱۴۰۲                                 منبع: ایران وایر

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش سیزدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

دعوت پادشاه از شاپور بختیار برای دیدار با او

 شاپور بختیار می گوید: «در دوماهه‌ ای که نظامیان برسرِ کار بودند انقلاب جاافتاده ‌بود. دولت دهان مطبوعات را با برقراری سانسور بسته ‌بود. مدت دو ماه در تهران هیچ روزنامه ای حاضر نشد در آن وضع منتشر شود.»

«پس از نافرجام ماندن مأموریت صدیقی شاه اولین گام ها را به سوی من برداشت. آغاز کار در شبی در اواسط دسامبر ـ [اواخر آذرماه] ـ در کاخ نیاوران بود. اینجا ما بار دیگر به صحنه‌ ای که ذکر آن در آغاز این کتاب رفته ‌بود بازمی ‌گردیم.»

  

رقیه رضایی

گزارش

دانشگاه تهران، محمـد مقیمی و حشدالشعبی؛ داستان تلخ سرکوب و دانشجو

 «محمـد مقیمی»، رییس دانشگاه تهران، در روز ۱۸تیر که برای اغلب مردم ایران با سرکوب و کشتار دانشجویان در سال‌های ۱۳۷۸و ۱۳۸۸ گره خورده، از توافق با گروه شبه نظامی حشدالشعبی برای ادامه تحصیل اعضای این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران خبر داد، و آن‌ ها را «برادر» نامید. 

  

به یاد قهرمانان ملی ایران

۱۸ تیر، سالگرد قیام سرداران ملی ارتش ایران

اسامی نظامیان و غیر نظامیان جانباخته

نام ۱۲۳ تن ازجانباختگان قیام ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹

 سپھبد سعید مھدیون- سرتیپ خلبان آیت محققی- سرھنگ ھادی ایزدی- سرھنگ خلبان داریوش جلالی- سرھنگ چترباز محمـد رضا نادری- سرھنگ شھربانی غلامعلی وارسته پور- سرھنگ خسرو زرینه-سرھنگ خلیفه سلطانی- سرھنگ منوچھر صادقی- سرھنگ شھربانی سعیدامیری- سرھنگ حسین مصطفوی قزوینی- سرھنگ علی فاریا- سرھنگ احمدآزموده- سرھنگ نادر وحدتی پور.

  

نمیرآنلاین:

از قیام سرداران ۱۸ تیر ۱۳۵۹ تا جنبش های کنونی در ایران

بیست و چهار سال پیش در چنین روزی

جنبش های دانشجویی علیه حکومت مافیایی

کیواندخت قهاری

از جنبش ۱۸ تیر تا جنبش کنونی ایران

یک صحنه از تظاهراتی در روز ۱۸ تیر ۱۳۷۸

 دو جنبش در ایران: ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و ده سال بعد. در گفت ‌وگو با دو فعال سیاسی که در جنبش تیر ۱۳۷۸ شرکت داشتند و جنبش کنونی را در خارج از کشور حمایت می ‌کنند، نظری کوتاه به خواست ‌ها وخصلت‌ های دو جنبش می ‌افکنیم.

  

آیدا قجر

گزارش ویژه

چشم‌هایش؛

فیروز میرانی؛ رنجی که عذاب وجدان را از بین برد

 فیروز هستم.....کسی که زمانی مانند شماها این دنیا را با تمام زشتی و زیبایی‌ هایش می دیدم اما اکنون از این نعمت خدایی محروم شده ‌ام. شرح و عکس از صفحه اینستاگرام «فیروز میرانی»

«فیروز میرانی» خواننده جوانی است، اهل استان «کرمانشاه» که در اعتراضات سراسری، هم‌ زمان با شب بازی فوتبال ایران و آمریکا، هدف حمله سرکوبگران قرار گرفت، یک چشمش را از دست داد، چشم دیگرش آسیب دید و بدنش پر از ساچمه شد.

 

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش دوازدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 شاپور بختیار گفت‌ وگو با دکتر سنجابی درباره‌ ی صدور اعلامیه ‌ی سه‌ماده‌ ای، در بازگشت او از پاریس را، که در بخش پیشین آغاز آن نقل شد، ادامه می ‌دهد.

توضیحات دکتر بختیار درباره‌ ی این خبط تاریخی دکتر سنجابی و بطور کلی رفتار وی در این زمینه ‌ها در همه جا یکسان است؛ چنانکه در مصاحبه ‌ای که سه سال پس از افتادن زمام اختیار کشور به دست خمینی طی مصاحبه ای با رادیوی نهضت مقاومت ملی چنین می ‌گوید:

 

ماه ژوئن ۲۰۲۳

 

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش یازدهم

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

دنباله ی مصاحبه‌ی ضیاء صدقی با دکتر عبدالرحمن برومند

 «من رفتم به نخست ‌وزیری و این پیام را به ایشان رساندم. ایشان گفت: همین جا شما در اطاق من آقای بنی صدر را بگیرید و بگویید به آقا بگویند که آقا... من استعفا نمی‌دهم". من هم عین عبارت را ابلاغ‌ کردم، به آقای بنی‌ صدر. بعدها بنی‌ صدر به من گفت که ـ پیغام داد برایم ـ که من نگذاشتم ملاقات بین بختیار و خمینی رخ‌ بدهد. علتش این بود که ممکن بود خمینی خر بختیار بشود". گفتم، آقا آن که ـ چیز بودـ ایده‌آل بود برای ما !". گفت نه ! پس تکلیف من چه بود"۱ ؟» [ت. ا.]

  

کیان ثابتی

گزارش

مونا محمودنژاد؛ نوجوان ۱۷ ساله را پس از پدرش به دار آویختند

مونا و پدرش یدالله محمودنژاد (آن دو به فاصله سه ماه از هم اعدام شدند)

 مونا قلم روان و رسایی داشت. او از کودکی احساسات خود را با صراحت و شیوایی بر روی کاغذ می ‌آورد. مونا کلاس یازدهم دبیرستان «پیرنیا» بود که معلم موضوع «میوه اسلام ،آزادی و آزادمنشی است، هر که طعم آن را چشید، بهره برد» تعیین کرد. روز دیگر، انشای مونا باعث به‌هم ریختن کلاس درس شد. معلم مونا را به دفتر مدرسه فرستاد و در آن‌جا مدیر و ناظم مدرسه او را مورد استنطاق قرار می ‌دهند، ولی مونا با شجاعت و صراحت آنها را مجاب می ‌کند. سرانجام، پدر و مادر مونا به مدرسه احضار می ‌شوند و آنان دخترشان را آرام می‌ کنند.

  

علی شاکری زند

باز هم تشدید اعدام‌ها

اعدام سیاسی حکومت اعتقاد بر دانش است

*

نمونه ‌ی تاریخی گالیله و تفتیش عقاید

 در هفته ‌های اخیر بار دیگر رژیم خون ‌آشام ج. ا. بر آهنگ اعدام فرزندان مردم به ‌شدت افزوده ‌است.

اگرچه از همان روزهای نخست تسلط این نظام بر کشور، به مصداق دستورالعمل ‌شان، النصر بالرعب، اعدام حربه ‌ی اصلی این طایفه برای حکومت و مطیع ساختن مردم بود، اما از آنجا که کشتارهای بزرگ در خیزش ‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸ و ۱۴۰۱ اثر مورد انتظار در آرام ساختن نسل پرشور جوان کشور را نداشته، تبهکاران حاکم قصد دارند تا این نیت شوم خود را با افزودن بر آهنگ اعدامها بکرسی بنشانند.

  

کیان ثابتی

گزارش

یک جنایت چهل ساله در شیراز؛

خمینی و اعدام ۱۰ زن بهایی

 در آبان ۱۳۶۱، براساس حکم دادستان کل انقلاب، حجت ‌الاسلام سید «ضیاء میرعمادی»، با حفظ سمت در دادسرای انقلاب اسلامی بندرعباس، به‌ عنوان دادستان انقلاب اسلامی شیراز تعیین شد. این فرد بلافاصله پس از انتصاب،‌ دستور دستگیری چهل بهایی را در شیراز صادر کرد و ماموران سپاه در طی روزهای اول و دوم آبان، بهاییان را بازداشت کردند. بازداشت‌ شدگان در سپاه پاسداران شیراز،‌ تحت شدیدترین بازجویی ‌ها قرار گرفتند.

  

بیست و دوم خردادماه ۱٣۵۶

متن کامل نامه ی سه رهبر جبهه ملی ایران به پادشاه

 پیشگاه اعلیحضرت همایون شاهنشاهی

فزایندگی تنگناها و نابسامانیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ کشور چنان دورنمای خطرناکی را در برابر دیدگان هر ایرانی قرار داده که امضاء کنندگان زیر بنا بر وظیفه ی ملی و دینی در برابر خدا و خلق خدا، با توجه به اینکه در مقامات پارلمانی و قضایی و دولتی کشور کسی را که صاحب تشخیص و تصمیم بوده، مسئولیت و مأموریتی غیر از پیروی از «منویات ملوکانه» داشته باشد نمی شناسیم و در حالی که تمام امور مملکت از طریق صدور فرمانها انجام می شود و انتخاب نمایندگان ملت و انشاءِ قوانین و تاسیس حزب و حتی انقلاب در کف اقتدار شخص اعلیحضرت قرار دارد که همه اختیارات و افتخارات و بنابراین مسئولیتها را منحصر و متوجه به خود فرموده اند این مشروحه را علیرغم خطرات سنگین تقدیم حضور می نماییم.

 

امیرحسین میراسماعیلی

جنجال‌ های همسران چهره ‌های نظام؛

از جمیله و طیبه تا زهرا و زینب

زنانی که در مسیری سیاسی همسران پرنفوذشان حرکت می ‌کنند، علاقه ‌ای به استقلال رای برای خود نشان نمی ‌دهند و بیشتر به سوء استفاده‌ های سیاسی و مالی از پشت‌ پرده تمایل دارند

 سخنان جمیله علم ‌الهدی، همسر ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، در سفر به ونزوئلا بسیار بحث ‌برانگیز شد و شمار زیادی از شهروندان ایرانی، او را به زن ‌ستیزی و تحجر متهم کردند.

  

ویدئوی

گفتگو درباره ی ملی شدن صنعت نفت

همراه با موسی غنی‌نژاد، فریدون مجلسی، شهرام اتفاق و کوروش احمدی

 جهت دیدن ویدئوی این گفتگو اینجا کلیک کنید

 ملی شدن صنعت نفت

دکتر موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان، فریدون مجلسی دیپلمات پیشین، شهرام اتفاق، پژوهشگر سیاسی و کوروش احمدی دیپلمات سابق به میزبانی مرتضی کاظمی در نشست گفتگوی فردا در استودیوی فردای اقتصاد به این پرسش‌ ها پاسخ داده‌ اند.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش دهم

 بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

دکتر کریم سنجابی میان پاریس و تهران

 در بخش پیشین با مقایسه ‌ای میان رفتار احتشام‌ السلطنه با ملا کاظم خراسانی در دیدارش با او در نجف و رفتاردکتر سنجابی در پاریس در برابر خمینی نتیجه گرفته ‌بودیم که:

«این است تفاوت میان یک مرد سیاسی متکی به خود و آگاه از رموز کشورداری با یک مدعی رهبری فاقد اعتماد به نفس و تنها چالاک در مانع تراشی برای یاران خود (حمله به دکتر صدیقی) و آماده برای طرد آنان (اخراج دکتر بختیار).

  

گزارش

تحقیر و تعرض در بند ۲۰۹؛

روایتی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات

 او یکی از چند ده‌ هزار بازداشتی اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است. زنی که در اولين روزهای اعتراضات بازداشت شده بود و برای مدتی طولانی، در بند ۲۰۹ زندان اوین بازداشت بود. این زن جوان در بند ۲۰۹،‌ با بیش از ۶۴ بازداشتی هم‌‌ سلول، و شاهد اتفاقاتی از جمله آتش ‌گرفتن زندان اوین بوده است.

  

ناصر اعتمادی

بحران صندوق‌های بازنشستگی ایران

آئینۀ ناتوانی یک نظام در ادارۀ کشور

 کل جمعیت مستمری ‌بگیر کشور به یک میلیون و ٦۵۸ هزار نفر بالغ می شود که برای اداره شان برخی مقامات دولتی حتا پیشنهاد فروش دو جزیرۀ ایران به علاوۀ ثروتمندترین استان کشور، استان نفت‌خیز خوزستان، را ارائه داده اند.  این سخن اما فقط نوعی اعتراف به ناتوانی در ادارۀ کشور نیست، بلکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور –عدم‌ تناسب شدید میان منابع و مصارف آنها را– به عنوان یکی از داوها یا بحران‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی ایران معرفی می‌ کند.

  

واقعه ۱۵ خرداد ۴۲:

تماس‌های مخفیانه «یار دیرین خمینی» با آمریکا

 اسنادی که در سال‌ های اخیر در آمریکا از حالت طبقه ‌بندی سری خارج شده و رادیوفردا به آن دست یافته، نشان می ‌دهد که روح ‌الله خمینی در دوره ‌هایی حساس از مبارزه خود با حکومت پهلوی از تبادل پیام و تعاملات مخفیانه با «شیطان بزرگ» در راه رسیدن به قدرت ابایی نداشته است.

  

گزارش

جمهوری اعدام؛

جرایمی که در قوانین ایران، مجازات آن مرگ است

 در هفته های اخیر روزی نبوده است که اخبار مربوط به اعدام در ایران منتشر نشود؛ از صدور احکام تازه گرفته تا اعدام افرادی با جرایم متفاوت. در این بین فعالان و نهادهای مدافع حقوق ‌بشر نیز بارها در این هفته ‌ها نسبت به موج اعدام‌ ها در ایران اعتراض کرده‌ اند.

  

شیوه‌های سرکوب اعتراضات دانشگاه،

به‌روایت اسناد «خیلی محرمانه»

 سردار حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله تهران، سه ماه پس از شروع اعتراضات «زن زندگی آزادی»، در جلسه محرمانه شورای امنیت کشور می‌گوید «۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت دانشگاه‌ ها معترض ‌اند و نظام باید در این زمینه وقت بگذارد».

  

 به دنبال گردن

مانا نیستانی                               ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲                               منبع: ایران وایر

  

گزارش سازمان حقوق بشر ایران:

دست کم ۱۴۲تن در ماه گذشته اعدام شدند؛

۳۰۷ اعدام در پنج ماه

اگر جامعه جهانی نسبت به موج اعدام‌ها واکنش قوی‌تری نشان ندهد، صدها نفر دیگر در ماههای آینده قربانی ماشین اعدام جمهوری اسلامی خواهند شد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲: در یک ماه گذشته (ماه مه میلادی)، دست‌کم ۱۴۲ تن در زندان‌های ایران اعدام شدند. این بالاترین آمار ماهانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون است. همچنین، تعداد اعدام‌های سال جاری میلادی (پنج ماه گذشته) به ۳۰۷ تن رسیده است. این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته میلادی (۱۷۴نفر)۷۶ درصد افزایش داشته است.

  

در چنین روزی دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۶۶

نامه سرگشاده ی دکتر شاپور بختیار

به پرزیدنت رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا

 آقای رئیس جمهور!

من بنام یک ایرانی، پس از مصاحبه اخیر شما که ایران را مملکتی وحشی و بربر خواندید با نهایت تاسف این نامه سرگشاده را برای روشن کردن ذهنتان ارسال می دارم.

هیچ فرد ایرانی، از هرطبقه ای که باشد، یا هرنوع تفکر سیاسی که داشته باشد، نمی تواند این سخن اهانت آمیزتان را نادیده بگیرد. شما شخص مسئولی هستید و قضاوتهای شما در مقامی که هستید منعکس کننده ی نظر دولت ایالات متحده به حساب می آید.

  

گزارش

گزارش رییس سابق زندان اوین:‌

به دختران باکره تجاوز می‌کردند که بهشت نروند

 سخنان «حسین مرتضوی زنجانی»، رییس سابق زندان اوین در چند روز گذشته، فضای کلاب‌ هاوس را به خود مشغول کرده است، هرچند که او از حدود ۲۰ سال پیش در برخی نشست‌ ها در جمع‌ های محدود سخنانی مشابه را بیان کرده، اما مورد توجه قرار نگرفته است.

  

اعدام در ملاء عام در مراغه؛

سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جامعه جهانی شد

سازمان حقوق بشر ایران از نهادهای بین‌المللی که در قبال سلامت کودکان مسئولند، از جمله یونیسف، می‌خواهد تا با اقدام قاطع و جدی، جمهوری اسلامی را بابت این اقدام پاسخگو کنند

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۴ خرداد ۱۴۰۲: حکم یک زندانی که با اتهام «فساد فی الارض» به اعدام محکوم شده بود، در ملاء عام در شهر مراغه به اجرا درآمد. رسانه ‌های جمهوری اسلامی تصاویر بسیار آزارنده ‌ای را از این مراسم منتشر کرده ‌اند که سازمان حقوق بشر ایران از بازنشر آن خودداری می‌ کند.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش نهم - ب

 بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 نهضت مشروطه که سران آن همه از مردان و زنان سیاسی فرهیخته و پخته‌ ی کشور بودند، اگر هم انقلاب نامیده ‌شود، باید جنبه ‌ی انقلابی آن را بیش از هر چیز در اندیشه ‌ی بلند بنیادگذاران آن، که پدران بنیادگذارشان می ‌نامیم، و در نهادهای بیسابقه ‌ای جستجوکنیم که کشور بدانها مجهزشد و هنوز هم کسی نتوانسته آنها را از اساس زائل ‌سازد. به ‌عکس، در آن نهضت اثری از یاغیگری و انقلابیگری نسنجیده که تنها زاییده‌ ی تحریکات این و آن و عوامل صرفاً عاطفی بوده ‌باشد، دیده‌ نمی‌شود.

  

سازمان حقوق بشر ایران؛

ادامه کارزار هراس‌افکنی جمهوری اسلامی؛

اعدام قریب‌الوقوع دو شهروند افغانستان در ملاء عام

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲: رئیس‌ کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام دو شهروند افغان به نام ‌های محمـد رامز رشیدی و نعیم هاشم قُتلی تایید شده و به‌ زودی در ملاءعام در شیراز به اجرا در خواهد آمد.  این دو شهروند افغانستان بدون مدارک متقن و تنها بر اساس اعتراف ‌های زیر شکنجه، در محاکمه‌ ای نمایشی به اتهام‌ های «افساد فی ‌الارض» و «بغی» محکوم به اعدام شدند.

  

رادیو فردا

قوه قضاییه حکم اعدام سه معترض جوان، متهم در پرونده «خانه اصفهان»، را اجرا کرد

 با وجود مخالفت‌ های مردمی در ایران و خارج از کشور و درخواست‌ های متعدد جامعه بین ‌المللی، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی روز جمعه سه متهم در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» را اعدام کرد.

  

علی شاکری زند

چگونه منشور ننویسیم!

* *

بخش دوم

توافق برای اتحاد چگونه صورت‌می‌گیرد؟

متون یا منشورهای مربوط به اتحاد‌عمل چگونه باید باشند؟

 در سالهای اخیر شاهد انتشار متون متعددی بوده‌ ایم که تحت عنوان متن یا منشور برای اتحاد یا همبستگی نگاشته و معرفی ‌شده ‌اند. نه تنها هیچیک به پیشرفت بسوی هدفی که در آنها اعلام‌شده ‌بوده کمکی نکرده ‌اند، بلکه به‌ عکس، هر یک به ‌سهم خود بر پراکندگی نظرها و نیروها و اشخاص افزوده‌ اند.

  

  

ماه مه ۲۰۲۳

 

هشدار سازمان حقوق بشر ایران در مورد اعدام قریب‌الوقوع زندانیان سیاسی

دست کم ۱۲ زندانی سیاسی در زندان ‌های ایران در خطر فوری اعدام قرار دارند

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲: دست‌ کم ۱۲ زندانی سیاسی در زندان‌ های ایران در خطر فوری اعدام قرار دارند. سازمان حقوق بشر ایران در مورد احتمال اعدام قریب ‌الوقوع این زندانیان هشدار می ‌دهد و از جامعه جهانی و بخصوص کفیل ‌‌های سیاسی زندانیان محکوم به اعدام می ‌خواهد تا کارزارهای خود را از سر گیرند. محمود امیری ‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: « پس از اعدام دو نفر به خاطر  ابراز عقیده و یک شهروند سوئدی-ایرانی، به نظر می ‌رسد جمهوری‌اسلامی در پی گسترش دامنه اتهاماتی ‌ست که برای آن ‌ها احکام اعدام را اجرا می ‌کند. به ‌ویژه معترضانی که اعدامشان به خاطر واکنش‌ های شدید بین ‌المللی متوقف شده‌ بود، در خطر جدی اعدام هستند. 

  

اصفهان؛

 ۲۲ زندانی ازجمله شش زن و یک کودک-همسر در آستانه اعدام

اگر جامعه جهانی اقدامی جدی در راستای توقف ماشین کشتار جمهوری اسلامی انجام ندهد، صدها انسان در ماه ‌های آینده قربانی این حکومت خواهند شد.

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲: به ۱۸ زندانی محکوم به اعدام، ازجمله دو زن، در زندان دستگرد اصفهان و ۴ زن دیگر در زندان زنان دولت آباد ابلاغ شده که حکم آنها طی روزهای آینده به اجرا درخواهد آمد. سمیرا عباسی، کودک-همسری که به اتهام «قتل عمد» شوهرش به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده، یکی از این زندانیان است.

  

سیروس پارسا

پرسش هایی از آقای عبدالله مهتدی:

 تعریف ملت از نظر شما چیست؟ آیا اشتراکات قومی - دینی - زبانی برای شکل گیری یک ملت کافیست؟ اگر چنین است آیا می‌توان فارسی زبانان تاجیک و افغان را به عنوان بخشی از ملت ایران امروزی یا در چهارچوب فکری شما، ورای ملیت تاجيکستانی و یا افغانستانی شان، «ملت فارس» دانست؟

  

سندی محرمانه از جلسه مقامات ارشد اطلاعاتی با علی خامنه‌ای:

استعفای رهبری؛ مشورت با ژنرال روسی برای شلیک به هواپیمای اکراینی

افشای سندی محرمانه از جلسه مقامات ارشد اطلاعاتی جمهوری اسلامی با علی خامنه‌ای

 زیتون - کانال تلگرامی «وقت آزادی» روز دوشنبه، هجدهم اردیبهشت، سندی محرمانه از جلسه مقامات ارشد اطلاعاتی جمهوری اسلامی با علی خامنه ‌ای در دی‌ ماه سال گذشته را منتشر کرد.

این سند ۷۶ صفحه‌ ای، خلاصه جلسه شش ‌ساعته ۶۰ نفر از مقامات امنیتی و اطلاعاتی با رهبر جمهوری اسلامی است که در روز هفدهم دی‌ ماه برگزار شده است.

  

فرامرز داور

گزارش اردشیر زاهدی؛

چند برش از رازهایی که پس از مرگ منتشر شد

 زاهدی ازجمله وفادارترین افراد به محمـدرضا شاه و ازجمله مهم‌ ترین منتقدان حکومت او بود و تا زمان درگذشت، هم‌ زمان که شاه را جز به نام «اعلیحضرت» یاد نمی‌کرد، اما انتقادات خود را هم پوشیده نگه نمی ‌داشت. همچنان که در این مصاحبه که در دهه ‌های اول سقوط شاه و استقرار جمهوری اسلامی است می‌ گوید: «می ‌توانست انقلاب نشود، اگر خودمان غیرت داشتیم.»

  

ملک‌الشعرا بهار

در تحمل نکردن زور

 

دو رویه زیر نیش مار خفتن

 

سه پشته روی شاخ مور رفتن

تن روغن‌زده با زحمت و زور

 

میان لانهٔ زنبور رفتن

به کوه بیستون بی‌ره‌نمایی

 

شبانه با دو چشم کور رفتن

برهنه زخم‌های سخت خوردن

 

پیاده راه‌های دور رفتن

میان لرز وتب با جسم پر زخم

 

زمستان توی آب شور رفتن

به پیش من هزاران بار بهتر

 

که یک جو زیر بار زور رفتن

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *  *

بخش نهم - الف

 بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

کدام جبهه ملی پشتیبانی خود را از دکتر صدیقی دریغ کرد؛

کدام جبهه ملی  شاپور بختیار را اخراج کرد؟

 در سالهای ١٣۵۶ و ١٣۵٧، در دورانی که این امور در جریان بود، جبهه ملی، به ‌دنبال فترتی که در نتیجه‌ ی استعفای همه ‌ی اعضای شورای آن در ١٣۴٢ در کار سازمانی ‌اش رخ ‌داده ‌بود، هنوز نتوانسته‌ بود بار دیگر به سازمانی که بر اساس دموکراسی درونی دقیقی اداره می ‌شد تبدیل ‌شود؛ نه هیأت اجرائی واقعی داشت، و بر خلاف آنچه مطبوعات بنا به سبک کار غیر‌مسئولانه ‌ی خود می ‌نوشتند، نه دبیرکل، و، بالأخره، نه شورایی که اعضای آن بنا بر رسوم تشکیلاتی رعایت ‌شده در کنگره ‌ی اول، انتخاب شده ‌باشند. 

  

گزارش ويژه

دستپاچگی دستگاه سرکوب؛

دادگاه‌های آنلاین و اخاذی از بازداشتی‌ها

بازداشت ‌‌های موقت‌ طولانی و غیرقانونی، روشی است که جمهوری اسلامی همواره برای سرکوب کنشگران به ‌کار گرفته است.

«نیلوفر حامدی»، «الهه محمـدی»، «توماج صالحی»، «علی یونسی» و «امیرحسین مرادی»

 از شهریور ۱۴۰۱ و شعله‌ ور شدن آتش زیر خاکستر نارضایتی ‌های اجتماعی پس از کشته شدن «مهسا [ژینا] امینی»، همان‌ طور که رسانه ‌ها و مقامات جمهوری اسلامی اذعان داشتند، ده ‌ها هزار معترض از عامه مردم بازداشت شدند. جمهوری اسلامی همواره با تکیه بر «زندان» به ‌عنوان بخشی از دستگاه سرکوب، کوشیده است تا جامعه معترض و کنشگر را غیرفعال سازد. 

  

 برای منوچهر و بی بی زهرا بختیاری‎‎

مانا نیستانی                               ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲                               منبع: ایران وایر

  

علی شاکری زند

چگونه منشور ننویسیم!

*

بخش یکم

منشورهای بیگانگان برای ایرانیان

 در سالهای گذشته شاهد انتشار بیانیه‌ ها و اسناد بسیاری بوده ‌ایم که به عنوان منشور و برنامه برای اتحادعمل (یا ائتلاف ناشران آنها) نوشته و منتشرشده ‌اند.

پس از انتشار بیانیه ای بنام «منشور مهسا» سودمند دیدم که توضیح‌ دهم که به چه دلائلی این سند نمی‌ تواند برنامه‌ ی یک اتحاد عمل برای سرنگونی جمهوری اسلامی و جانشینی آن با یک نظام دموکراتیک باشد.

  

زیبا یاری

گزارش ويژه

مرگ مشکوک پارسا ۱۸ ساله و فشار بر خانواده

 ۸آذر۱۴۰۱ بود که «پارسا [نیما] شفیعی» ۱۸ ساله، وقتی برای دیدن مسابقه فوتبال میان تیم ‌های «ایران» و «آمریکا» به هتل «المپیک» شهر «یاسوج» رفته بود، جان داد. درست سه روز پس از آزادی خواهرش از بازداشت. منابع مطلع به «ایران ‌وایر» می ‌گویند که پارسا پیش از مرگ، چندین ‌بار توسط نیروهای لباس شخصی در خیابان بازجویی شده بود و اطلاعات شخصی ‌اش را گرفته بودند. خانواده پارسا در جست‌ وجو حقیقت و دلیل مرگ فرزندشان، بیش از شش ماه است که پیگیری می ‌کنند، اما هیچ پاسخی دریافت نکرده ‌اند و از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار هستند.

  

فشارهای ضدانسانی و غیرقانونی علیه خانواده بختیاری؛

صبا بختیاری: تا انقلاب ملی پیروز نشود، امیدی به آزادی منوچهر و ناهید نداریم

 صبا بختیاری خواهر منوچهر بختیاری که به تازگی از ایران خارج شده است در گفتگو با کیهان لندن از آخرین وضعیت دو عضو زندانی خانواده، ناهید و منوچهر، مادر و پدر پویا بختیاری می ‌گوید. او روایت تکاندهنده ‌ای از فشارهای امنیتی و قضایی مستقیم و غیرمستقیم بر کل اعضای خانواده که حتی سبب قطع تمام منابع درآمدی این خانواده شده را با کیهان لندن در میان گذاشته و همچنین از تلاش افرادی در خارج کشور برای تصاحب «کمپین دادخواهی» که توسط منوچهر بختیاری ثبت و فعال شد انتقاد می‌ کند.

  

فرناز سیفی - آسو

هشدارهای پژوهشگر سوریِ مخالفِ اسد خطاب به ایرانیان

«چهارچشمی باید مراقب جنبش بود، مبادا خودش هیولا شود!»؛

درس‌هایی از خیزش مردم سوریه

 تا وقتی مردم از اقشار مختلفِ داخل کشور احساس نکنند که در سیر تحولات حاضرند و باورهایشان نمایندگی می‌شود، امکان موفقیت اندک است و هیچ تضمینی وجود ندارد که حکومت بعدی دموکراتیک و تکثرگرا باشد.

ماه گذشته ابراهیم الاصیل، تحلیلگر ارشد در «مؤسسه‌ ی خاورمیانه»، رشته ‌توییتی را خطاب به کاربران ایرانی نوشت که بسیار پرمخاطب شد. الاصیل که اهل سوریه است و در خیزش سوری‌ ها علیه رژیم بشار اسد مشارکت داشت از تجربه‌ ی پرفرازونشیب و ناکام فعالان سوری و درس‌ های تلخ اما مهمی نوشته بود که آموختند. او ابراز امیدواری کرده بود که ایرانی‌ ها حواسشان به این نکات باشد و اشتباهات مشابهی را تکرار نکنند.

  

پیام دکتر شاپور بختیار

به مناسبت اول ماه می

روز جهانی کارگر

 برگذاری جشن اول ماه مه بدان جهت است که بر خدمت یکی از ارکان مهم جامعه یعنی کارگر تولید کننده ارج گزارده شود و از این نیروی عظیم که همه قوای خود را برای پیشبرد و تقویت بنیه اقتصادی جامعه به کار می گیرد تجلیل به عمل آید. کمتر کسی مثل من که سالیان دراز از عمر خود را دست کم میان کارگران ایرانی گذرانده ام و در حد توان خویش با استعانت روان شاد دکتر ﻤﺣﻤ۔د مصدق بنیانگذار تامین اجتماعی در ایران زمینه های بهتر زیستن را جهت کارگران و خانواده آنان پی افکنده ام می تواند تلخی چنین روزی را که میلیونها کارگر ایرانی بیکارو سرگردان هستند درک کند.

  

فرناز سیفی - آسو

هشدارهای پژوهشگر سوریِ مخالفِ اسد خطاب به ایرانیان

«چهارچشمی باید مراقب جنبش بود، مبادا خودش هیولا شود!»؛

درس‌هایی از خیزش مردم سوریه

 تا وقتی مردم از اقشار مختلفِ داخل کشور احساس نکنند که در سیر تحولات حاضرند و باورهایشان نمایندگی می‌شود، امکان موفقیت اندک است و هیچ تضمینی وجود ندارد که حکومت بعدی دموکراتیک و تکثرگرا باشد.

ماه گذشته ابراهیم الاصیل، تحلیلگر ارشد در «مؤسسه‌ ی خاورمیانه»، رشته ‌توییتی را خطاب به کاربران ایرانی نوشت که بسیار پرمخاطب شد. الاصیل که اهل سوریه است و در خیزش سوری‌ ها علیه رژیم بشار اسد مشارکت داشت از تجربه‌ ی پرفرازونشیب و ناکام فعالان سوری و درس‌ های تلخ اما مهمی نوشته بود که آموختند. او ابراز امیدواری کرده بود که ایرانی‌ ها حواسشان به این نکات باشد و اشتباهات مشابهی را تکرار نکنند.

  

پیام دکتر شاپور بختیار

به مناسبت اول ماه می

روز جهانی کارگر

 برگذاری جشن اول ماه مه بدان جهت است که بر خدمت یکی از ارکان مهم جامعه یعنی کارگر تولید کننده ارج گزارده شود و از این نیروی عظیم که همه قوای خود را برای پیشبرد و تقویت بنیه اقتصادی جامعه به کار می گیرد تجلیل به عمل آید. کمتر کسی مثل من که سالیان دراز از عمر خود را دست کم میان کارگران ایرانی گذرانده ام و در حد توان خویش با استعانت روان شاد دکتر ﻤﺣﻤ۔د مصدق بنیانگذار تامین اجتماعی در ایران زمینه های بهتر زیستن را جهت کارگران و خانواده آنان پی افکنده ام می تواند تلخی چنین روزی را که میلیونها کارگر ایرانی بیکارو سرگردان هستند درک کند.

  

  

ماه آپریل   ۲۰۲۳

 

درخواست سازمان حقوق بشر ایران از جامعه جهانی

برای نجات جان جمشید شارمهد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱: سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از تایید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ۶۷ ساله ایرانی-آلمانی، در دیوان عالی کشور خبرداد. شارمهد مرداد ۱۳۹۹ به دست سازمان ‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ربوده و به ایران برده شد.

  

سیروس پارسا

حامد اسماعیلیون و شورای "پروکوستی"

 در یونان باستان، افسانه ها و اساطیر بسیاری وجود داشت و یکی از این داستان ها درباره ی فردی بود به نام "پروکوست" که  در جاده ها و راه های دورافتاده آتن، مردم را به میهمانی دعوت کرده و سپس ایشان را به شکل ترسناکی به قتل می ‌رسانید! وی افراد را به اندازه تخت ‌خواب کوتاه خود درمی ‌آورد و برای اینکه شخصی به اندازه تخت‌ خواب کوچکش درآید، پاهای وی را می ‌بُرید! اما هدف از بیان این قصه کوتاهِ خیالی، نه زیاده‌گویی درباره اساطیر یونانی که شرح دیدگاه نگارنده درباره شورای از هم پاشیده‌ی "همبستگی" و...

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *

بخش هشتم - ب

 بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 زنده‌یاد دکتر سیروس آموزگار، سرپرست وزارت اطلاعات و وزیر مشاور در دولت شاپور بختیار که در این ساعات در کنار او حضور داشته به منابع متعددی، از جمله رادیو فردا، گفته‌است که برخی دوستان نزدیک بختیار از چند روز پیشتر از احتمال نخست‌وزیری او خبرداشتند و، در زمان مکالمه‌ی تلفنی دکتر سنجابی با او بر سر خبر نخست وزیری وی، بختیار در تدارک انتخاب اعضای کابینه خود بوده است.

  

تداوم حملات شیمیایی به مدارس؛

سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات مستقل شد

 سازمان عفو بین ‌الملل: مقامات جمهوری اسلامی ایران که در شناسایی عوامل و پایان دادن به این حملات شکست خورده‌ اند، مسمومیت دانش ‌آموزان را تکذیب و ادعا می ‌کنند علائم آنها ناشی از «استرس، هیجان و تلقین» است.

  

آیدا قجر

گزارش ويژه

 چشم‌هایش؛

مرسده شاهین‌کار: این یک نشان افتخار است

 «مرسده شاهین ‌کار»، از جمله زنانی است که در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، چشم‌ اش هدف شلیک گلوله سرکوبگران قرار گرفت. او از همان ابتدا در صفحه اینستاگرام خود از نابینا شدن یک چشم ‌اش نوشت، اما بعد از مدتی، نیروهای امنیتی به منزل مرسده هجوم بردند. مرسده مدتی مخفیانه زندگی کرد، روابطش را با دیگر آسیب‌ دیدگان از ناحیه چشم قطع کرد و بالاخره توانست ایران را ترک کند. حالا مدتی پس از خروج از ایران، مرسده به فعالیت‌ های خود در حمایت از قربانیان اعتراضات برگشته است و از آنچه بر خودش و خانواده ‌اش گذشته، در اینستاگرام خود اطلاع‌ رسانی می‌ کند.

*   *   *

آیدا قجر

چشم‌هایش؛

حسین نادربیگی هر دو چشم خود را از دست داد

 «شکنجه» چه از نظر حقوقی و چه از نظر تجربی، مصداق زندگی این روزهای بسیاری از معترضانی است که در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ چشم یا چشم ‌های خود را از دست داده‌ اند. فرو رفتن در تاریکی مطلق و از دست دادن استقلال و حداقل ‌های دلخوش ‌کننده زندگی، تنها کلماتی نیستند که کنار هم قرار گرفته باشند؛ بلکه زندگی روزانه و هر لحظه آسیب ‌دیدگان یکی از خشونت ‌بارترین سرکوب‌ های جمهوری اسلامی طی تاریخ حکومت‌ اش است. آن ‌هایی که چشم‌ یا چشم ‌هایشان را در این اعتراضات از دست داده ‌اند، سندهای زنده، اما پر رنج یک خیزش مردمی تاریخی هستند.

  

 

۲۹ فروردین‌ماه سالروز قتل عبدالرحمن برومند

یاد دکتر عبدالرحمن برومند

پوینده‌ی راستین راه مصدق

را گرامی داریم

 دکتر عبدالرحمن برومند، رئیس هیأت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران، در نیم ‌روز ۲۹ فروردین ۱۳۷۰ به دستور گردانندگان جمهوری اسلامی در سرسرای محل مسکونی‌ اش در پاریس با ضربات کارد کشته شد.

برومند، پوینده‌ی راستین راه مصدق و یار و هم‌ کار و پشتیبان صمیمی دکتر شاپور بختیار، همان شخصیت‌ نادر ملی و انسان فرهیخته و آزاده ای بود که در نوفل لوشاتو با صراحتی بی ‌نظیر به خمینی و بدعت او نه گفت و بدین ‌سبب کینه‌ یِ آن «امام» دروغین و انتقام‌ جو و اعقاب وی را نسبت به ‌خود برانگیخت. او هنگامی که به قتل رسید رئیس هیأت اجرایی نهضت مقاومت ملی ایران بود.

ستاد کشتار و حذف مخالفین در حکومت آخوندی معروف به «کمیته ‌ی امور ویژه» مدت‌‌‌‌ ها پیش از فروردین ۷۰ برنامه ‌ی انتقام از برومند را ریخته‌‌ و حتی تاریخ اجرای این جنایت هولناک را قبل از کشتن دکتر شاپور بختیار قرار داده بود تا با ضربه ‌ی شدید و جبران ناپذیری که فقدان بنیان‌ گذار و رهبر نهضت مقاومت ملی ایران بر پیکر اپوزیسیون ملی وارد خواهد ساخت، سازمان ما همزمان از بنیانگذار آن و نزدیک ترین یار و پشتیبان وی محروم گردد.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *  *

بخش هشتم - الف

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

روایت دکتر کریم سنجابی از خبر نخست وزیری دکتر شاپور بختیار

 دکتر سنجابی پس از صدور اعلامیه ‌ی معروف سه‌ ماده ‌ای که در پاریس با امضاءِ وی به ‌دنبال دیدار با خمینی انتشاریافته‌ بود و به ‌دنبال بازگشت از پاریس و در مقابل دوربین تلویزیون‌ های بین ‌المللی در منزل خود در تهران در آغاز یک مصاحبه‌ ی مطبوعاتی در بیستم آبانماه ۵٧، همراه داریوش فروهر بازداشت ‌شد.

  

تسلیت

 با کمال دریغ و اندوه از درگذشت بانو کیهان دستمالچی، مادر بزرگوار آقای علی ایل بیگی، پیرو وفادار راه دکتر شاپور بختیار و یار دیرین سازمان نهضت مقاومت ملی ایران، باخبر شدیم.

ما خود را در این ضایعه ی دردناک با دوست ارجمندمان علی ایلی بیگی شریک می دانیم و  برای این یار دیرین و خانواده‌ی گرانمایه‌ی او  آرامش و شکیبایی بسیار آرزو می‌کنیم.

 

ایران هرگز نخواهدمرد

نهضت مقاومت ملی ایران

یکشنبه ۲۷  فروردینماه ۱۴۰۲

  

فرامرز داور

راهنمای گام به‌گام گزارش‌دهی

به هیات حقیقت‌یاب از جمهوری اسلامی

 هیات حقیقت ‌یاب بین ‌المللی که توسط شورای حقوق ‌بشر سازمان ملل متحد تاسیس شده، کار ثبت و جمع آوری مدارک درباره نقض فاحش حقوق‌ بشر توسط جمهوری اسلامی را آغاز کرده و تا حداکثر اوایل تابستان ۱۴۰۲، اولین گزارش شفاهی، و تا پایان امسال گزارش مشروح و مکتوب خود را به این شورا ارائه خواهد کرد. این هیات هم‌ اکنون می‌ تواند گزارش شهروندان ایرانی را درباره موارد نقض حقوق ‌بشر از سوی ماموران جمهوری اسلامی را دریافت کند. این نوشتار، راهنمای ثبت گزارش در هیات حقیقت ‌یاب بین ‌المللی است.

  

 

مهسا موگویی با ۷۹ گلوله تیرباران شد

 صفحه توییتر ۱۵۰۰ تصویر گواهی فوت مهسا موگویی، از جانباختگان اعتراضات فولادشهر اصفهان را منتشر کرده است که بر اساس آن این دختر ورزشکار با ۷۹ گلوله کشته شده است.

در گزارش سازمان پزشکی قانونی که تصویر آن توسط صفحه ۱۵۰۰ تصویر منتشر شده آمده است که بررسی پیکر مهسا موگویی نشان می‌ دهد «در قسمتی از ستون فقرات او ۳۹ عدد سوراخ مدور و در بازوی چپ ۳۱ عدد و در ساعد چپ ۹ عدد سوراخ مدور با حاشیه سوختگی مشهود است.»

  

گزارش

نایلون به جای روسری؛

ضرب‌الاجل رادان برای حجاب اجباری رسید

 شنبه است، ۲۶ فروردین ۱۴۰۲؛ ضرب ‌الاجل «احمدرضا رادان»، فرمانده کل فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که گفته بود اگر زنان حجاب را رعایت نکنند، تحت تعقیب قضایی قرار می ‌گیرند، سر رسیده است. در روزهای گذشته اما، همزمان با افزایش فشارها بر زنان برای رعایت حجاب اجباری، تعداد آن‌ ها که گفته‌ اند دیگر حتی روسری و شال در کیف‌شان نمی‌ گذارند و کاملا بدون حجاب اجباری در انظار عمومی ظاهر می‌ شوند، بیشتر شده است.

  

نامه شجاعانه سپیده قلیان از اوین

در هیچ دادگاهی شرکت نمی کنم؛ به امید «سرنگونی ضحاک زمانه»

 سپیده قلیان، زندانی سیاسی، با ابراز امیدواری نسبت به «سرنگونی ضحاک زمانه»، در بیانیه ای از داخل زندان اعلام کرد که برای «دادگاه فرمایشی و نمایشی» جمهوری اسلامی که رئیس آن «حکم اعدام انقلابیون را امضا کرده» مشروعیت قائل نیست.

  

علی شاکری زند

همبستگی برای ایران است

یا

ایران برای همبستگی است؟

 به ‌نام سرنگونی جمهوری اسلامی اعلام همبستگی می‌ کنند اما با انکار وجود ملت ایران.

هنگامی که به مدعیان همبستگی برای پیروزی گفته می شود که در «منشور» شما بجای سخن از ملت ایران و آزادی او همچون هدف هر همبستگی، بحث ‌هایی درباره ‌ی زبانهای مادری واین قبیل مطالب آمده ‌است، با این این تصور که با کر و کور سخن می ‌گویند، پاسخ می‌ شنویم که منظور تکیه بر أصول برای همبستگی* بوده نه خواست های «حداکثری»!

  

متهم ساختگی قتل کیان پیرفلک به اعدام محکوم شد

فریب و جنایتی تازه: عباس کورکوری به اتهام قتل کیان پیرفلک به اعدام محکوم شد

 خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضاییه جمهوری اسلامی خبر داد که براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه، مجاهد کورکوری، به اتهام قتل کیان پیرفلک به اعدام محکوم شده است. این حکم در حالی صادر شده است که خانواده کیان پیرفلک تاکید کرده‌ اند که مجاهد کورکوری هیچ نقشی در کشته شدن کیان پیرفلک نداشته و ماموران حکومتی این کودک ده ساله را به قتل رسانده‌ اند.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *

بخش هفتم - ب

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

اعلامیه ی سه ماده ای دکتر سنجابی

در پاریس

و ولایت فقیه خمینی*

 اما همه‌ ی اینها تنها می ‌تواند بر شگفتی جستجوگر بیافزاید؛ شگفتی از اینکه صدور چنین اعلامیه ‌ای که بدون کمترین سودی برای ملت و جبهه ملی، بر تعهد سی‌ ساله ‌ی این سازمان به قانون اساسی خط بطلان می‌ کشید، اما در عوض این سازمان را عملاً در برابر روح ‌الله خمینی خلع‌ سلاح کرده و متعهد می ‌ساخت، جز کوشش در نزدیک ‌کردن خود به مرد قدرتمند جدید چه موجبی، و جز دمدمه ‌های اطرافیان فرصت طلب پاریس چه مخرکی می توانست داشته باشد؟

  

بیانیه‌ هماهنگی مشروطه‌خواهان ایران برای ایجاد پارلمان باز، معرفی نمایندگان خود،

و همکاری‌های سازنده با شاهزاده رضا پهلوی و مشروطه‌خواهان داخل ایران

 با خجسته ‌باد نوروز باستانی به پیشگاه ملت بزرگ ایران و با احترام به مبارزان راه آزادی میهن.

در این دوران سرنوشت ‌ساز انقلاب ملی ایران، اتحاد و ایجاد وحدت رویه در مبارزه با جمهوری اسلامی از سوی مشروطه ‌خواهان و ایرانگرایان که از احزاب، سازمان‌ ها، جبهه ‌ها، و اشخاص مختلف با نظرات و رویکردهای متفاوت تشکیل شده، بایسته و تامین ‌کننده‌ی اهداف تمامی نیروهای ملی ‌گرا که همان آزادی و آبادی ایران است، خواهد بود.

  

اتابک فتح‌اله‌زاده

یادی از همه پرسی نظام جمهوری اسلامی

 فروردین سال ۵۸ روز همه پرسی نظام جمهوری اسلامی برای من یک روز فراموش نشدنی است. در جریان همه پرسی آیت الله خمینی از مردم خواست که به جمهوری اسلامی رای دهند. «نه یک کلمه بیشر و نه یک کلمه کمتر.»

   

بهمن جلدی

ایرادهای جدی بر رفراندوم نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸

 به دلایل بسیار گوناگون و واضح حقوقی این رفراندوم هیچگاه برای نظام جمهوری اسلامی مشروعیت ‌آفرین نبوده و نیست. پیرامون این رفراندوم ایرادات بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام به تنهایی برای ابطال کردن نتیجه آن در هر کشور دموکراتیک و حقوقمندی کافیست. بخشی از این ایرادات به نحوه قانونی اجرا و مدیریت بسیار ضعیف آن باز می‌ گردد. بخشی دیگر از این ایرادات به فضای سیاسی قبل از همه ‌پرسی مربوط است که به هیچ وجه متناسب با اصول یک رفراندوم صحیح و معیارهای انتخابات آزاد و منصفانه نبود. علاوه بر این در جریان اجرای انتخابات، دستکاری‌ ها، تقلب و دخالت‌ های بی موردی نیز صورت گرفته است.

  

ماه مارس   ۲۰۲۳

  

فریبا امینی

ایرانیان سلطنت و رژیم مذهبی را تجربه کرده اند

و برای آینده به راه و روش مصدق روی آورده اند

تقدیم به برادرم محمـد که در این نوروز با ما نیست

 مرداد ماه آینده هفتادمین سالگرد کودتایی است که دولت دکتر محمـد مصدق را سرنگون کرد. البته نزد برخی از ایرانیان، عمدتاً در خارج از کشور، و برخی صاحب نظران، مشروعیت حکومت او و حتی رخداد کودتا زیر سوال رفته است. در نتیجه، از چند تن از صاحب نظران آن دوره در مورد دموکراتیک بودن حکومت مصدق و کودتایی که به سقوط او انجامید پرس و جو کردم.

  

فرهاد یزدی

جهان و ایران در آغاز سال نو خورشیدی

 در آغاز سال نو خورشیدی نیاز است که نگاهی به وضعیت کلی نیروها در جهان داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت ایران در[این] برهه را برآورد نماییم و رقابت‌ها برای آینده آن کشور را ارزیابی نمائیم. مانند دستکم در یک دهه گذشته، رقابت اصلی در جهان میان آمریکا و چین در جریان است. از سه ابرقدرت هسته‌ای در جهان، روسیه به ویژه پس از حمله به اوکراین موقعیت خود را از دست داده است. 

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *  *

بخش هفتم - الف

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

دکتر سنجابی در پاریس

اعلامیه ی سه ماده ای دکتر سنجابی

معنای حقوقی و نتایج سیاسی آن برای کشور و جبهه ملی ایران

 در تاریخ  سوم آبانماه ١٣۵٧ دکتر کریم سنجابی به قصد وَنکوور، و با پیش بینی یک توقف کوتاه در پاریس از تهران حرکت ‌کرد. در این سفر قرار بود او از طرف جبهه ملی ایران در کنگره‌ ی انترناسیونال سوسیالیست که در آن شهر کانادا برگذار‌می‌ شد  شر‌‌کت ‌کند. وی ابتدا به پاریس رفت تا پس از توقفی در آنجا به سوی مقصد اصلی عزیمت ‌کند. در این سفر ناتمام دکتر سنجابی در پاریس وقایعی رخ ‌داد که بر سیاست جبهه ملی ایران در ماه‌ های بعد تأثیری بزرگ نهاد و برای آینده‌ ی کشور اثرات جبران ‌ناپذیری به ‌بارآورد. در این بخش جوانب گوناگون این واقعه، که در ایران پیش از آن  و پس از آن رخ‌ داده، و نتایج مستقیم آن، بررسی ‌شده ‌است.

  

۲۹ اسفند ۱۳۲۹

روز بزرگ پیروزی ملی

● بعنوان ادای احترام به سالروز ملی شدن صنعت نفت (۲۹ اسفند ۱۳۲۹) قسمتی از نطق ۱۷ شهریور ۱۳۳۰ دکتر محمـد مصدق در مجلس شورای ملی را نقل می کنیم، باید متذکر شویم که این نطق در پاسخ انتقادات نمایندگان دست نشانده ارتجاع و استعمار بود که در مورد پیشنهاد «استوکس» دست به گلایه زدند و شکوه آغاز کردند که چرا در چنین «موقعیت تنگی» مصدق از پذیرفتن پیشنهاد انگلستان سر باززده است.

  

کشته‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ ایران

● کشته ‌شدگان خیزش ۱۴۰۱ ایران، فهرست افرادی است که در طی خیزش ایران کشته شدند. از ۲۶ شهریور تا ۲۰ دی ۱۴۰۱، ۵۲۰ نفر، از جمله ۷۰ کودک (زیر ۱۸ سال) در سراسر ایران به ‌دست نیروهای امنیتی وابسته به نظام جمهوری اسلامی کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ایران در نروژ، جمعه۲۷ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرد تعداد کسانی که سازمان موفق شده کشته شدن آن‌ ا را در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران تأیید کند، به ۴۸۸ تن رسیده و ۱۰۷ تن از دستگیرشدگان نیز با خطر اعدام روبه رو هستند و دستکم ۶۴ تن از کشته شدگان کودک هستند.

  

یک سند تاریخی:

سخنرانی دکتر شاپور بختیار در پارلمان اروپا،

روز ۲۷ دی ماه ۱۳۶۸ برابر ۱۷ ژانویه ۱۹۹۰

در استراسبورگ

● دکتر شاپور بختیار:

مبارزه ما، مبارزه برای استقرار دموکراسی و احترام به حقوق بشر است.

دموکراسی، باز هم دموکراسی و همیشه دموکراسی

امروز روی سخن من با شما نمایندگان این ملتهاست. زمان محدودی که برای بیان مطلب در اختیار منست مرا به اختصار وامیدارد.

قصد من اینست که درباره فاجعه دردناکی که زندگی روزمره ی ایرانیان است اطلاعات و توضیحاتی به شما بدهم، زیرا مطمئن نیستم که وسائل ارتباط جمعی در این زمینه همیشه رعایت بیطرفی کامل را کرده باشند. در نتیجه کوشش خواهم کرد که وضع ایران بعد از استقرار رژیم خمینی را برای شما توصیف کنم و درباره آن اطلاعاتی بشما بدهم.

  

علی شاکری زند

منشوری

برای اهالی کره ی ماه

 منشوری که عده ای در انتظار آن بودند منتشرشد و به قول ظریفی سرانجام کوه موش زایید. 

با خواندن این متن که پیداست به قلم افرادی مبتدی ـ مبتدی، اما نه بیغرض! ـ نوشته شده، نخستین پرسشی که پیش می آید این است که متن در خدمت مبارزات کدام ملت و برای نجات کدام ملت نوشته شده یا اصلاً مربوط به سرنوشت کدام ملت است؟ اگر پاسخ داده شود که مربوط به سرنوشت ملت ایران است بلافاصله این پرسش دوم طرح می شود که: پس به چه دلیل در سراسر بیش از سه هزار واژه ی این متن، از خود این ملت که صاحب عِلّه ی اصلی است یک بار هم نام برده نشده است؟

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *  *

بخش ششم

آغاز بحران در حکومت فردی

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

مشی و رفتار سرآمدان ملی

 طبیعی است که کسانی که در دوران گسترش نیروی فاشیست ها در ایتالیا و بخصوص به قدرت رسیدن نازی ها در آلمان این دو پدیده ی سیاسی را از نزدیک و با دقت نظاره کرده بودند برای فهم خطرات ظهور و صعود چنین نیروهایی ورزیده تر و از لحاظ منش شخصی نیز اماده تر بودند. شاپور بختیار چنین شخصیتی بود.

  

اطلاعیه ی

نهضت مقاومت ملی ایران

در سوگ دکتر پاتریک بختیار

فرزند دکتر شاپور بختیار

با کمال دریغ و افسوس از درگذشت دکتر پاتریک بختیار، دومین فرزند پسر دکتر شاپور بختیار آخرین نخست وزیر قانونی نظام مشروطه‌ی کشور و بنیانگذار نهضت مقاومت ملی ایران خبریافتیم.

پاتریک بختیار دندانپزشک بود و در سالهای پس از قتل دکتر شاپور بختیار در کالیفرنیا بسرمی‌برد.

ما این فقدان دردناک را به خانواده‌ی ارجمند بختیار و بویژه به بانو فرانس بختیار آخرین فرزند دکتر شاپور بختیار و آقای هومان بختیار صمیمانه تسلیت می‌گوییم و برای آنان  آرامش و شکیبایی بسیار آرزو می‌کنیم.

ایران هرگز نخواهدمرد

نهضت مقاومت ملی ایران

یکشنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۱

  

تاریخ پر از حسرت ایران‌زمین به زنان شجاعش بدهکار است

● شاید اگر، آن روز که فرمان مشروطیت صادر شد، از ترس واپس ‌گرایان، حق رای زنان را کنار نمی ‌گذاشتیم، و به مبارزه ادامه می‌دادیم، شاید اگر، آن روز که مرتجعین و اوباش حلقه به گوش‌شان سنت را بهانه می ‌کردند  تا دختران این سرزمین به حق و حقوق ‌شان نرسند، تن به سازش نمی‌ دادیم، و آن روزی که انحراف جمهوری اسلامی با راه انداختن دستگاه آپارتاید جنسی به خودش اجازه داد تعیین کند زنان این سرزمین چه کنند و چه نکنند، کوتاه نمی ‌آمدیم، دختران‌مان امروز در مدرسه مورد حمله واقع نمی ‌شدند و تحت این ستم قرار نمی ‌گرفتند.

  

ایرج پزشکزاد

لائیسیته در قانون اساسی مشروطیت

قانون اساسی ما عملا لائیک بود!

● نوشته ی من زیر عنوان «کدام جبهه ملی؟» اگر مورد تایید جمعی از ملیون قرار گرفت، چند مورد اعتراض شفاهی و کتبی را نیز در پی داشت. قابل توجه در این اعتراض ها اینست که معترضین درباره سهل انگاری و بی حرکتی جبهه ملی در آغاز جنبش ضد دیکتاتوری مردم – که در نهایت به دست اندازی روحانیون بر جنبش منجر شد – ایرادی نتوانسته اند بگیرند. اعتراض جنبه ی بیشتر احساساتی دارد تا منطقی و غالبا در آنها دفاع از چهره های مشخص جبهه، مثل مرحومین دکتر سنجابی، صالح، حسیبی ... منظور نظر است.

  

سازمان حقوق بشر ایران

حملات شیمیایی به مدارس دخترانه:

سازمان حقوق بشر ایران بر لزوم تحقیقات بین‌المللی تاکید کرد

● حملات تروریستی شیمیایی به مدارس دخترانه طی روزهای گذشته شدت بیشتری یافته است. مقام‌ های جمهوری اسلامی از ۲۳۰ مدرسه سخن می‌ گویند، این در حالی است که بر مبنای آمار غیررسمی، تنها بین شنبه و دوشنبه (۱۳ تا ۱۵ اسفند) بیش از ۲۲۰ مدرسه هدف این حملات قرار گرفته ‌اند.

  

نقل از

نشریه ی نهضت

ارگان مرکزی نهضت مقاومت ملی ایران،

۱۶ مهرماه ۱۳۶۰، شماره ۱ 

پرسش ها و پاسخ ها

جمهوری یا سلطنت؟

● چرا نهضت مقاومت ملی ایران در برنامه های خود یک مدل سیاسی معین را در نظر ندارد؟

ما در نهایت فروتنی معتقدیم که پس از برنامه ی براندازی رژیم کنونی باید یک دولت موقت موتلف از همه گروه های ملی زمام امور را در دست بگیرد و پس از استقرار آرامش در سراسر کشور در این باره از مردم ایران نظرخواهی کند. مردمی که با توجه به شناخته ترین اصل پذیرفته در تمام کشورهای دموکرات، از حق حاکمیت برخوردارند و خود می توانند سرنوشت خویش را تعیین نمایند.

  

 روایت آخرین وداع دکتر بختیار با پیکر دکتر مصدق

● من مصدق را در سيزده سال آخر عمرش نديدم. سيزده سالی که سه سالش در زندان گذشت و بقيه اش در مِلک احمدآباد. هرسال به مناسبت نوروز، برايش تبريکی می فرستادم و او با نامه ای بسيار مهربان جواب میگفت. آخرين کاغذی که از او دارم شش روز قبل از درگذشتش نوشته شده است. پادشاه به او اجازه داده بود که برای معالجه به خارج سفر کند ولی مصدق جواب داده بود: - خير من همانجائی که به دنيا آمده ام خواهم مرد و هيچ دليلی نمیبينم که مردی در سن و سال من بخواهد يکی دو سالی بر عمرش اضافه کند. وقتی از طريق دوستان خبر فوتش رسيد، با ماشين کوچکی که داشتم خود را فوراً به احمدآباد رساندم. خانه در محاصرهٌ مأموران ساواک بود. بايد اسم میداديم.

  

مزدک بامدادان

فتوای آیت‌الله،

ملت بی‌پرچم و انسان طراز نوین

● «آرم ‌های ایران نباید آرم‌ های شاهنشاهی باشد، باید آرم ‌های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه‌ ها، از همه ادارات، باید این شیروخورشید منحوس قطع بشود، علم اسلام باید باشد. آثار طاغوت باید برود. اینها آثار طاغوت است»

  

 پیام دکتر شاپور بختیار

بمناسبت ۱۴ اسفند سالروز درگذشت دکتر ﻣﺣﻣﺩ مصدق

● خواهران و برادران عزیز؛

چهاردهم اسفند روزی است که زنده یاد دکتر ﻣﺣﻣﺩ مصدق، بنیان گذار نهضت ملی ایران دیده از جهان فروبست و در تاریخ ایران جاودانه شد.

مصدق، فرزند دورانی است که کشور عزیز ما ایران، زیر فشار طاقت فرسای دو قدرت استعماری انگلیس و روس آخرین توان و نیروی خود را از دست می نهد. او مردی است که قبلاً قیام دلاورانه ی ملت ایران را در نبرد مشروطیت و بمنظور تحقق بخشیدن به استقلال و آزادی می بیند و درک می کند، او نماینده راستین ملت ایران در دوره های متعدد مجلس شورای ملی ایران است که همه جا و در همه زمان ها در برابر وطن فروشان و خودکامگان مردانه می ایستد و بی هیچ هراسی از زبان و دل ملت ایران سخن می گوید.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *  *

بخش پنجم

آغاز بحران در حکومت فردی

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

منشاءِ آتشسوزی سینما رکس

و انواع واکنش ها در برابر آن

 حال مهم است دانسته ‌شود که پس از آتشسوزی سینما رکس آبادان واکنش‌ های اسلامیون متعصب، از یک سو و سخنگویان رسمی و غیررسمی قدرت حاکم از سوی دیگر، چه بوده‌ است.

پیداست که در آن زمان که موج قدرت ‌نمایی حزب ‌اللهی ‌ها هنوز همه‌ ی کشور را فرانگرفته ‌بود، با دامنه ‌ی غیرمنتظره‌ ی فاجعه ‌ی آبادان که پذیرش مسئولیت آن جز ننگ و بدنامی ابدی چیزی به بارنمی ‌آورد، هیچکس حاضرنمی ‌شد چنین مسئولیتی را به‌عهده ‌گیرد. از این رو بود که خمینی بلافاصله در پیامی به ملت ایران فاجعه‌ ی سینما رکس را «شاهکار شاه» خواند. او ضمن اظهار تأسف و تاثر شدید از این حادثه درباره‌ ی آن گفت:

  

سازمان حقوق بشر ایران:

جامعه بین‌الملل حملات تروریستی شیمیایی به دختران دانش‌آموز را بررسی کند

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱: طی سه ماه اخیر رشته ‌ای از حملات با عوامل شیمیایی به دست ‌کم ۳۸ مدرسه دخترانه در ۱۱ شهر ایران صورت گرفته است.

سازمان حقوق بشر ایران این حملات را مصداق حملات شیمیایی و سازمان ‌یافته‌ ی تروریستی می‌ داند و با توجه به وجود فرضیه‌ ی قدرتمندِ نزدیک ‌بودن عاملان حملات به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، خواستار واکنش قوی و فوری جامعه جهانی در این باره است.

  

گزارش

مسمویت ‌های زنجیره ‌ای دختران دانش‌آموز؛

سموم آفت ‌کُش یا گاز نیتروژن؟

 مسمومیت ‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. امروز دهم اسفند ۱۴۰۱، تصاویر زیادی از مدارس دخترانه در شهرهای تهران، اردبیل و کرمانشاه در شبکه ‌های اجتماعی منتشر شدند که دختران دانش‌آموز را در حالت نیمه‌هوش و با عوارض مسمومیت نشان می ‌دادند. ویدیوهایی از اعتراض والدین دانش‌آموزان در اطراف مدارس و حمله نیروهای امنیتی به معترضان که شعارهای «مرگ بر حکومت بچه‌ کش» و «زن، زندگی، آزادی» سر می‌ دادند، منتشر شده است.

 

    

ماه فوریه  ۲۰۲۳

  

انجمن‌های قلم سراسر جهان خواستار

توقف سرکوب نویسندگان در ایران شدند

 انجمن جهانی قلم و ۳۵ انجمن قلم سراسر جهان در بیانیه‌ای مشترک و مبسوط، بازداشت و سرکوب نویسندگان و شاعران و اعضای کانون نویسندگان ایران را محکوم کردند و خواهان آزادی بی ‌درنگ همه کسانی شدند که به خاطر اعتراض، نوشتن، ترجمه کتاب یا مبارزه با سانسور بازداشت و زندانی شده ‌اند.

  

مسمومیت در مدارس دخترانه؛

جریانی در قم و اصفهان "مرکز ثقل"

 دامنه مسمومیت در مدارس دخترانه به قزوین رسید و ۱۰۷دانش‌ آموز بروجردی راهی بیمارستان شدند. شهروندان از قتل‌ های زنجیره‌ ای و اسیدپاشی‌ ها یاد می‌ کنند. فاضل میبدی، استاد حوزه گروه "هزاره ‌گرا" در قم و اصفهان را عوامل امر خواند.

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *  *

بخش چهارم

آغاز بحران در حکومت فردی

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

 از این زمان دیگر رسماً چیزی بنام جبهه ملی ایران وجود نداشت؛ نه رسماً و نه حتی در عمل. آن عده که از جهت روح و منش خود برای مبارزه آمادگی داشتند از هیچگونه پشتوانه ی سازمانی برخوردار نبودند و اگر هم کسانی بودند که در آن شرایط سخت مبارزه را برای خود کاری دشوار و بیهوده می دانستند بهترین دستاویز را در دست داشتند. شاپور بختیار به گروه نخست تعلق داشت. او می گفت اگر قرار بر بی برنامگی و نشستن به انتظار حوادث باشد من نمی پذیرم. اگر مبارزه برای آزادی سختی و گرفتاری در پی نداشت مبارزه نبود و هرچند که باز هم زندان و محرومیت در پی داشته باشد اما بدون آن نمی توان به آزادی دست یافت و دست روی دست گذاشت و در انتظار روزهای بهتر نشست. 

  

گزارش اعتراضات سراسری

و زنانی که از جسم و جان گذشتند

● همه چیز از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱، مقابل بیمارستان «کسری» در تهران آغاز شد. چند روز پیش از آن، «مهسا(ژینا) امینی»، دختر ۲۲ ساله اهل سقز همراه با خانواده‌ اش به سفری خانوادگی رفت و هرگز بازنگشت. در جریان گشت و گذار، وقتی می ‌خواست به تماشای پل «طبیعت» در پایتخت ایران برود، ماموران «گشت ارشاد» او را بازداشت کردند اما دو ساعت بعد در حالت کما به بیمارستان «کسری» تحویل داده شد.

 

  

افشاگری خانواده دو جانباخته هواپیمای اوکراینی به روزنامه اعتماد

● والدین زینب و محمـدحسین اسدی‌ لاری، کشته ‌شدگان هواپیمای اوکراینی تاکید کردند: گزارش کارشناسی ایران کلا زیر سوال است. دروغ گفتند. موشک دوم اصابت کرده دقیقا به هواپیما. برخلاف آنچه گزارش رسمی ایران گفته و به بدترین جای هواپیما هم خورده است.

  

سازمان حقوق بشر ایران:

هرگونه انعطاف اروپا، جان جمشید شارمهد را به خطر می‌اندازد

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ اسفند ۱۴۰۱: جمشید شارمهد، شهروند ۶۷ ساله ایرانی-آلمانی و مدیر رادیو تندر که مرداد ۱۳۹۹ به ‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از دوبی ربوده شده بود، پس از چند جلسه دادگاه نمایشی و بدون دادرسی عادلانه، امروز با اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم شد. 

  

جمال یعقوبی

آقای اصغر ایزدی، لطفا اسم مرا هم بنویسید!

● اما این روزها در فضای مجازی اطلاعیه ای منتشر شده از آقای اصغر ایزدی و در آن از زندانیان سیاسی رژیم گذشته خواسته است امضا کنند تا بتواند آقای پرویز ثابتی - از مقام های امنیتی رژیم گذشته - را دادگاهی کند.

  

  

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *

بخش سوم

فعالیت در تجدید سازمان جبهه ملی ایران

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

بخش سوم ـ ب.

آغاز تجدید سازمان

جبهه ملی ایران

 چنانکه که گفته شد در جریان نشست‌ هایی که در خانه ‌ی بعضی از سران جبهه ملی مانند الهیار صالح، دکتر غلامحسین صدیقی، باقر کاظمی، و، نیز به گفته ‌ی شاپور بختیار، در خانه ی خود وی واقع در فرمانیه برگذارمی ‌شد هیأتی پانزده‌ نفره به عنوان شورای موقت برای سازمان‌ دادن به کارهای جبهه ملی ایران انتخاب‌ شده ‌بود. شاپور بختیار یکی از اعضاء این شورا و نیز عضو هیأت اجرائی موقت بود که ریاست آن را الهیار صالح بر عهده داشت.

  

عفو بین‌الملل

فراخوان عمومی

● همزمان با آزادی تعدادی از فعالان و معترضانی که در جریان سرکوب مرگبار اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شدند، عفو بین ‌الملل برای جمع ‌آوری اطلاعات و مستندات در مورد الگوهای شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز در بازداشت‌گاه‌ ها و زندان ‌های جمهوری اسلامی این فراخوان عمومی را منتشر می ‌کند.

  

مقاله جنجالی اقتصاددان داخل کشور

جنبش مهسا یک مرحله از «چهار مرحله سقوط» را کامل کرد

● صدای آمریکا - محسن رنانی اقتصاددان و استاد دانشگاه در یادداشت بلندی تحت عنوان «سقوط» نوشت: «خانواده کشتگان و جوانان آسیب‌دیده و معترضِ جنبش مهسا غمناک نباشند و بدانند که اعتراض ‌شان چه دستاورد عظیمی داشته است و در همین چند ماه توانسته ‌اند یک مرحله از چهار مرحله سقوط را رقم بزنند.»

  

علیرضا مناف زاده

تمامیت ارضی و دشمنان آن

● موضوع «تمامیت ارضی» یا «یکپارچگی سرزمینیِ» ایران پس از برچیده شدن جمهوری اسلامی موضوعی نیست که بیشینۀ ایرانیان دربارۀ آن بحث و مجادله کنند. تمامیت ارضی یک اصل پذیرفته‌ است و بسیاری از ایرانیان معتقدند که دربارۀ آن نیازی به چون و چرا نیست. اما مدتی است در رسانه ‌های فارسی زبان خارج ایرانیانی دربارۀ این اصل چون و چرا می‌ کنند.

  

  

آیدا قجر

گزارش

چشم‌هایش؛

سامان: چشمم را گرفتند، اما یک ابزار قوی به من دادند

● هیچ ‌وقت به این فکر نکردم که من دیگر کور شدم، نمی ‌بینم، زشت شدم؛ نه. خوشحال شدم. جمهوری اسلامی یک ابزار قوی به من داد، تریبون من را بزرگ کرد. اینستاگرام من ۲۱ هزار نفر داشت و از خیابان مردم را به تظاهرات دعوت می‌ کردم. امروز ۴۵ هزار نفر دارم؛ جمهوری اسلامی ۲۴ هزار یار به من داد.

  

آیدا قجر

گزارش

چشم‌هایش؛

چرا من بچه را کور کردی؟

● «اگر یک روز در دادگاه جلویم باشد، از او می ‌پرسم چرا چشم من را کور کردی؟ چرا با من بچه این کار را کردی؟» نازنین۱۶ ساله، یکی از افرادی است که در  اعتراضات سراسری هدف سرکوبگران قرار گرفته و یک چشمش را از دست داده است.

  

  

 

علی شاکری زند

باز هم درباره‌ی تجزیه‌طلبان

فرمان ششم ژوئن ۱۹۴۵ (۱۵ تیر ۱۳۲۴) به قلم شخص استالین خطاب به باقراُف درباره‌ ی تشکیل احزاب «تجزیه طلب» در شمال ایران

● همواره اوضاع آشفته زمان کار راهزنان بوده‌است: «دزد پی بازار آشفته می گردد.»(ضرب المثل عامیانه)

امروز نیز ماجراجویان سیاسی خیزش درخشان تاریخی ملت ایران را بازار آشفته‌ای برای تحقق مقاصد خود می‌پندارند.

اشغال ایران در شهریور بیست نیز برای عده‌ای چنین بازار آشفته‌ای پدیدآورده‌بود. در فردای شهریور بیست که کشور از شمال و جنوب مورد تجاوز نیروهای بیگانه قرارگرفت و به تصرف نیروهای بیگانه درآمد، عده‌ای، به اشاره‌ی همان بیگانگان و بر طبق نقشه‌ی آنان ـ در این مورد خاص: ..

  

تظاهرات ایرانیان در سراسر جهان در روز ۲۲ بهمن

● ایندیپندنت فارسی - تجمعات و راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ایرانیان مقیم خارج کشور از نیوزلند و استرالیا گرفته تا اروپا در نفی کلیت نظام جمهوری اسلامی آغاز شد.

در تصاویر و فیلم‌هایی که از شهر «ولینگتون» و «اوکلند» نیوزلند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، گروهی از ایرانیان پرچم شیر و خورشید حمل می‌‌کنند و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

  

 

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *  *

بخش سوم ـ الف.

فعالیت در تجدید سازمان جبهه ملی ایران

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

مسئلهی انتخابات و تشکیل دولت امینی؛

مقدمات تجدید سازمان جبهه ملی ایران

 در بررسی مبارزات جبهه ملی ایران در دوران پس از تجدید فعالیت آن، در سال های ۱۳۳۸ به بعد، که شاپور بختیار در آن نقش بسیار برجسته ‌ای داشت، خواهیم دید که مسئولیت سازمان دانشجویان جبهه ملی ایران در دانشگاه که قلب تپنده‌ی آن روز نهضت بشمار می‌ رفت، با وی بود و در این دوران او شبانه ‌روز در راه رونق مبارزه‌ ی دانشجویان در سایه‌ ی تشکل بهتر و گسترش بیشتر آن می‌ کوشید. بدین جهت ملاحظه خواهد‌شد که الهیار صالح که رئیس هیئت اجرائیه‌ ی جبهه ملی بود، و شاپور بختیار، که هم مسئولیت سازمان دانشگاه را بر عهده داشت و در زمینه‌ های سازماندهی و تدوین مبانی فکری فعال بود، در رأس حساس ‌ترین‌ امور جبهه ملی قرارداشتند.

    

مزدک بامدادان

یک رؤیا در دو بستر،

از "ژ. ژ. ئازادی" تا "ز. ز. آزادی"

  

اعتراضات۱۴۰۱

گزارش:

شلیک به چشم‌ها در اعتراضات سراسری، هدفمند و سیستماتیک بوده است

● سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱۴ بهمن ۱۴۰۱: 

  

  

او آمد

ورود کسی که هیچ احساسی از بازگشت به وطن نداشت. هدف او کشتار و ایجاد وحشت در کشور بود.

  

  

 تکرار مواضع جمهوری اسلامی در فایننشال تایمز:

سپاه یک نیروی نظامی رسمی است، تروریستی اعلام کردن آن خطرناک است!

      

ماه ژانویه  ۲۰۲۳

  

سازمان حقوق بشر ایران؛

پرونده‌سازی جدید و افزایش فشارها بر محمـد نجفی،

وکیل و مدافع حقوق بشر زندانی

  

  

 اعتراضات ۱۴۰۱

دست‌ کم ۵۵ تن در ۲۶ روز اعدام شدند؛

آخرین فهرست معترضان در خطر اعدام و تعداد کشته ‌شدگان اعتراضات جاری

برای متوقف کردن ماشین اعدام حکومت، هر اعدامی اعم از سیاسی و غیر سیاسی باید برای مردم و جامعه جهانی تحمل‌ناپذیر باشد

 سازمان حقوق بشر ایران؛ ۷ بهمن ۱۴۰۱:

  

 علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*  *

بخش دوم

دنباله‌ی شرکت در نهضت مقاومت ملی فرانسه:

پایان کار دکترای حقوق و فلسفه و بازگشت به ایران

بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

    

به مناسبت شانزدهم دی‌ ماه

پنجشنبه پنجم بهمن ماه ۱۳۵۷

تظاهرات گسترده به طرفداری از قانون اساسی (برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید)

    

 

علی شاکری زند

برگهایی از زندگی سیاسی

دکتر شاپور بختیار

*

جوانی، تحصیلات، مبارزه با نازیسم

 بختیار یک شخص نیست؛ یک راه است؛ راه امروز و آینده‌ی ایران

    

 اوکراین؛ باتلاق مهلک دیگری که روس‌ها جمهوری اسلامی را به آن کشاندند:

با اعلام تروریستی بودن سپاه «توازن راهبردی نظام» در منطقه فرو می‌ریزد

   

    

    

  سی و هفت روز پس از سی و هفت سال

- چند گفتگو با دكتر شاپور بختیار دربارۀ دوران زمامداریش

    

 ارزیابی‌ بانک جهانی از وضعیت "خراب و خراب تر" اقتصادی ایران

نرخ تورم سالانه ایران حدود ۴۴ درصد خواهد بود

    

 ایرج مصداقی

وهم حمله نظامی به ایران یا جنگ واقعی جمهوری اسلامی با جهان؟

ورود جمهوری اسلامی به جنگ اوکراین، ایران را عملا درگیر یک جنگ بین ‌المللی کرده است. اما چرا گروه‌ هایی که به نام دفاع از صلح همواره از خطر جنگ غرب علیه ایران سخن می‌ گفتند ساکت ‌اند؟

    

سازمان حقوق بشر ایران

فهرست ۱۰۹ معترض در خطر صدور یا اجرای حکم اعدام؛

آمار کشته‌ شدگان به دست ‌کم ۴۸۱ نفر رسید

    

 شنبه هفده دیماه

بزرگداشت شاپور بختیار

بر سر مزار او در پاریس

 روز شنبه ۱۷ دیماه برابر با ۷ ژانویه جمع انبوهی بالغ بر چهارصد نفر از هموطنان مقیم پاریس از ساعت ۱۴ به ‌نشان بزرگداشت دکتر شاپور بختیار بر سر مزار او در آرامستان مونپارناس پاریس گردآمده بودند.

سنگ مزار آخرین نخست وزیر مشروطه‌ ی ایران از سوی حاضران گلباران شده ‌بود و تصویر بزرگی از مهسا امینی بر آن پیوند میان جنبش بزرگ انقلابی، ملی و آزادیخواهانه ‌‌ی کنونی و این رهبر بزرگ ملی ایران را بیان می‌ داشت.

در این بزرگذاشت که به دعوت گروه هما صورت گرفته‌ بود، تلویزیون ایران اینترناشنال با آقای علی شاکری رییس هیأت اجرائی نهضت مقاومت ملی ایران، سازمان سیاسی دکتر بختیار، مصاحبه‌ی کوتاهی انجام داد که اینجا می‌ توان شنید.

    

    

به مناسبت صدوپانزدهمین سال پیروزی انجمن ایالتی تبریز به رهبری ستارخان

به مناسبت سی ام آبان، صدمین سال پیروزی آزادیخواهان بر استبداد صغیر، افتتاح  مجلس دوم، و صدور مصوبه ی تجلیل و قدرشناسی این مجلس بنام ستارخان سردارملی  و باقر خان سالار ملی

ع. اروند

ستارخان سردار ملی

 ستارخان که یکـّه‌ی دوران بود

اعجوبه بود و رستم دستان بود

 

سردار بی‌دلیل   نخـــــواندندش

سر بود در سپاه و تن وجان بود

 

تبریز خانه‌اش  وطنش ایـــــران

واین شهر آن زمان دل ایران بود

    

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.