نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

سایت رسمی N A M I R

صفحه نخست

 

01.12.2023

 

وضعیت فعلی "فرار دسته‌جمعی" است

 

صدای آمریکا - علی شریفی زارچی استاد پیشین دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف روز سه‌شنبه با انتشار مجموعه نوشتاری در شبکه اجتماعی «ایکس» ضمن ابراز نگرانی از روند فزاینده مهاجرت از ایران و بی‌عملی حاکمیت نسبت به این رخداد نوشت وضعیت فعلی «فرار دسته‌جمعی» است.

این استاد دانشگاه که به علت حمایت‌هایش از اعتراضات دانشجویی سال ۱۴۰۱ از تدریس در دانشگاه محروم شده، در ادامه یادداشت خود با اشاره به برخی گفته‌های مقامات دولتی درباره مهاجرت نخبگان اضافه کرد: عده‌ای این فاجعه‌ی آشکار را هم کتمان و هم ماله‌کشی می‌کنند و از آن به عنوان تبادل نخبگان یاد می‌کنند در صورتی که «تبادل نخبگان» با جهان وقتی است که با نسبت امیدوارکننده در ازای نیروی متخصصی که از کشور خارج می‌شود، متخصصانی هم به کشور وارد شوند اما وضعیت فعلی «فرار دسته‌جمعی» است؛ که از متخصصان و فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاه‌های برتر عبور کرده و به عموم جامعه رسیده است.

شریفی زارچی با ارائه آماری نوشت: «۱۱۵ هزار ایرانی در سال ۲۰۲۱ به مقصد ۳۸ کشور پیشرفته مهاجرت کردند که نشان‌دهنده جهش ۱۴۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن است که ایران را به رتبه‌ی اول مهاجرت نخبگانی جهان رسانده است.»

سایت دیده‌بان ایران نیمه شهریورماه در گزارشی از مهاجرت با عنوان «جای خالی یک مجال برای آینده‌ای روشن» تعبیر کرد و نوشت: «مهاجران متخصص و فرهیخته ایرانی همراه با خود، چمدانی از اندیشه و برنامه‌های موثر در جهت پیشرفت و آبادانی این مرز و بوم را نیز به غربت می‌برند و حاکمیت همچنان با کمال میل در حال صادر کردن این منابع انسانی است.»

روزنامه نزدیک به دولت از جمعیت ۳۰ میلیونی در سال ۱۴۸۰ نوشت

همشهری آنلاین وب‌سایت اینترنتی روزنامه همشهری در گزارشی نسبت به «پیر شدن» و کاهش جمعیت کشور هشدار داده و نوشته است که جمعیت ایران در سال ۱۴۸۰ به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد و «نصف این جمعیت هم سالمند خواهد بود.»

کارشناسان اما بر این باورند که رسانه‌های نزدیک به حاکمیت سعی دارند با راهبرد «هراس‌افکنی» تحت عنوان «پیری» جامعه مردم را به فرزندآوری ترغیب کنند.

این وب‌سایت به نقل از رئیس «کمیته‌ گروه‌های مردمی ستاد صیانت از خانواده و جوانی جمعیت» خراسان رضوی نوشته است در آینده جزو پیرترین کشورهای جهان خواهیم شد. «زهرا سوارکار» تکمیل ظرفیت خانه‌های سالمندان، نبود جوان برای مراقبت از کهنسالان و مسائل و مشکلات فراوان دیگری که دامن‌گیر خواهد شد را از تبعات ملموس این اتفاق برشمرده است.

تحلیلگران و کارشناسان بر این باورند که با به بن‌بست رسیدن سیاست‌های فرزندآوری در ایران و با اوج گرفتن مشکلات اقتصادی که منجر به فاصله گرفتن جوانان از ازدواج شده؛ دستگاه‌های مختلف در جمهوری اسلامی رویکرد تازه‌ای تحت عنوان «آینده هراسی» را دنبال خواهند کرد تا شاید از این رهگذر منویات علی خامنه‌ای مبنی بر افزایش جمعیت محقق شود.

این در حالی است که یکی از الزامات اولیه برای ازدواج و فرزندآوری امنیت پایدار اقتصادی و اجتماعی است. برهمین اساس رجوع به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در شاخص‌های مورد نیاز برای این مهم نقطه مثبتی وجود ندارد.

 

منبع: گویانیوز

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.

 

سایت رسمی نهصت مقاومت ملی ایران

https://www.namironline.info