نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

سایت رسمی N A M I R

صفحه نخست

 

22 اردیبهشت 1402

سیروس پارسا

پرسش هایی از آقای عبدالله مهتدی:

١- شما گفته‌اید که سوسیالیست هستید بنابراین پرسش این است که در صورت پیروزی، آیا بنا بر ادامه مبارزه تا فراهم شدن شرایط جامعه به منظور برقراری کمونیسم دارید یا رویاپردازی سیاسی تان با استقرار جمهوری سوسیالیستی فدرال، پایان می‌پذیرد؟

٢- تعریف ملت از نظر شما چیست؟ آیا اشتراکات قومی - دینی - زبانی برای شکل گیری یک ملت کافیست؟ اگر چنین است آیا می‌توان فارسی زبانان تاجیک و افغان را به عنوان بخشی از ملت ایران امروزی یا در چهارچوب فکری شما، ورای ملیت تاجيکستانی و یا افغانستانی شان، «ملت فارس» دانست؟

٣- پیشینه‌ی تاریخی و حافظه‌ی جمعی ملت ایران که خود را با وجود تمامی زبان ها، ادیان و تیره‌ها یک ملت یکپارچه و همبسته می‌داند، از دیدگاه شما نادرست - نابجا یا دروغین است؟

۴- بارها از ارائه تعریفی نوین از ایران سخن گفته‌اید، لطفا این ایران مدنظر خود را برای شهروندان ایران، توصیف کنید! ایران مورد نظر شما چه ساختار سیاسی - حقوقی دارد؟ جایگاه شهروندان در ایران مورد علاقه شما کجاست و آیا شهروندان بر اساس قومیت خود برچسب خورده و دسته بندی می‌شوند؟

۵- شما مدام از اصل پذیرش گوناگونی سخن می‌گویید، آخرین تصویر واقعی که شما از جامعه ایرانی در ذهن خود دارید چیست؟ من به عنوان یک ایرانی از ایل قشقایی، در جای جای ایران این گوناگونی را دیده و لمس کرده‌ام! گوناگونی و تنوع آداب و رسوم در ایران امری بدیهی و کاملا جاافتاده است.

۶- منظور شما از "اتنیک" چیست؟ این واژه معادل فارسی تیره یا قوم در فارسی نیست؛ دلیل پرهیز شما از به کار بردن عبارت اقوام ایرانی، که نشان دهنده پیوستگی و همبستگی تاریخی میان تمامی ایرانیان است، چیست؟ آیا نیت قلبی شما، ایجاد شکاف و جدایی در این رابطه کهن و ملی است؟

٧- جایگاه زبان فارسی در ایران مورد نظر شما چیست؟ در چه مناطقی از ایران می‌توان این زبان را آموزش داد؟ و پس از گذشت سه دهه از آموزش به زبان مادری، یک ایرانی اهل سنندج و ایرانی دیگری از ابهر، چگونه و با چه زبانی باید با يکديگر مراوده کنند؟

٨- از ستم تاریخی سخن می‌گویید اما تاکنون این ستم را برای مخاطبان خود تعریف نکرده‌اید! این ستم از کی و کجا شروع شده، چطور اِعمال شده و چگونه شما را از سایر ستم‌دیدگان پراکنده در سراسر کشور، متمایز می‌کند؟ نقش مرکزنشینان در این ستم چه بوده و چگونه می‌توانستند جلوی آن بایستند؟

٩- چه نقشی برای اتحاد جماهیر شوروی در شکل گیری جمهوری خودمختار مهاباد و نیز پدیدآمدن فرقه دموکرات در آذربایجان قائلید؟ چرا مردم استان های کردستان و آذربایجان در مقابل نیروهای نظامی، از به قول شما رهبران منتخب خود دفاعی نکردند؟ آیا جمهوری مهاباد را یک جنبش اصیل و مستقل می‌دانید؟

١٠- شما ادعا میکنید که فردی دموکراتید؛ چگونه در حزبی که طی سالیان دراز مقام رهبری‌اش را در اختیار داشته‌اید، کسی دانا تر، عملگرا تر و بهتر از شما برای رهبری پیدانشده و خودش را کاندید این جایگاه نمی‌کند؟ آخرین انتخابات درون حزبی شما برای برگزیدن جایگاه رهبر چه زمانی بوده‌است؟

١١- شما از تندروی عده‌ای روشنفکر و روزنامه نگار گلایه کرده و همین امر را بهانه رد صلاحیت ایشان به منظور حضور در شورای همبستگی نمودید؛ آیا فردی با سابقه نظامی شما که در جنگی به نام "برادرکشی" شرکت داشته‌است، می‌تواند از تندروی سایرین شکایت کند؟

١٢- نقش شما در جنگ میان احزاب کومله و دموکرات کردستان ایران چه بود؟ گفته می‌شود که در این جنگ خونبار، سه هزار نفر از طرفین کشته‌شده و اجساد کشته‌شدگان هتک حرمت شده و به زنان و دختران نیز تجاوز شده است؛ آیا حاضرید در این‌باره شفاف سازی کنید؟

١٣- حال که از شفاف سازی سخن به میان آمد، لطفا بفرمایید که تعداد نیروهای نظامی حزب شما چقدر است؟ هزینه آموزش و نگهداری این پیشمرگه ها چه مقدار است و از کجا تأمین می‌شود؟ نیروهای نظامی شما به چه سلاح هایی مجهزند؟ و چه نیرویی پروانه داشتن پادگان و نیروی مسلح را به شما داده‌است؟

هدف شما از داشتن نیروی نظامی چیست؟ چه زمانی قرار است از نیروی نظامی استفاده کنید؟ آیا می‌توان همزمان داد آزادی خواهی و دموکراسی سر داد و نیز رهبری گروهی شبه‌نظامی را بر عهده داشت؟ تکلیف ما نیروهای سیاسی بدون پشتوانه نظامی چیست؟ چه زمان قصد انحلال نیروی نظامی‌تان را دارید؟

١۴- چنانچه در رفراندومی آزاد، مردم ایران به نهاد پادشاهی پارلمانی رای‌دهند، آیا به تصمیم ملت ایران و قانون اساسی کشور احترام گذاشته و پایبند خواهیدبود؟

١۵- چنانچه ملت ایران بر اصل و واقعیت تاریخی "یک ملت، یک پرچم" پافشاری کرده و هیچگونه نشان و بیرق بیگانه‌ای را نپذیرند، آیا به این خواست ملی تن‌داده و پرچم اقلیم کردستان عراق را پیشکش خودشان می‌کنید؟

١۶- آیا موافقید که تشکیل یک کشور جدید با تکیه بر نقاط اشتراک قومی - نژادی، رنگ و بوی فاشیستی و شوونیستی دارد؟ اگر نه، چطور است که شما سوسیالیست و چپ‌گرا هستید اما به مرزهای خاکی که می‌رسد، به طیف های دست‌راستی گرایش پیدا می‌کنید؟

١٧- دوستان و بوقچی های شما معتقدند که ملت ایران باید به هرکس اجازه دهد تا هر آنچه می‌خواهد بکند  زیرا خاک در مقابل جان، بی ارزش است؛ آیا همین راهنمایی ها و پیشنهادات خارق‌العاده را به شما و همفکران مسلح‌تان نیز می‌کنند؟ پاسخ شما به ایشان چیست؟

١٨- پدربزرگم هشت سال تمام زیر موشک و خمپاره در غرب کشور از ایران زمین دفاع کرد و پدرم با مدرک مهندسی، کار و آینده‌اش را رهاکرده، به جبهه جنگ رفته و اطراف قصر شیرین جانباز شیمیایی شد و توان حرکتی ندارد؛ آیا می‌توانید به پدر و پدربزرگ من بفهمانید که خاک بی‌ارزش است؟

جناب مهتدی، اندیشه‌های‌تان منسوخ، روایت‌تان به دور از واقعیت امروز جامعه ایران، تعریف‌تان از ملت و هویت ملی کپی‌برداری سخیفی از افکار رایج در سیاست های مربوط به امور داخلی شوروی سابق و جایگاه سیاسی شما در ایران ناچیز است و اگر کمک دوستانتان در ایران اینترنشنال نبود، هیچکس از شما سخن‌نمی‌گفت.

آرزوی "عراقی" و یا "سودانی" شدن ایران و تبدیل شدن‌مان از یک ملت کهن پرافتخار به یک مجمع‌الجزایر لرزان و سست «اتنیکی!» مورد نظرتان را بردارید و از ایران ببرید؛ پدربزرگم جان‌باخته و پدرم ناتوان است، اما چنانچه وظیفه حکم کند، خودم و برادرانم از شما پذیرایی خواهیم‌کرد.

روزی اگر بناست که بر تن کفــن کنم

من اَن کفن به تن ز برای وطــــن کنم

سبز و سفید و سرخ نکوتر بود کفن

تا من برای خاطر میهن به تـن کنم

 

ایران هرگز نخواهد مُرد

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.

 

سایت رسمی نهصت مقاومت ملی ایران

https://www.namironline.info