نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

سایت رسمی N A M I R

صفحه نخست

 

 

به مناسبت هشتم ماه مارس

روز جهانی زن

پشت یک مرد موفق یک زن موفق ایستاده‌است،

اما،

پشت یک زن موفق زنان و مردان باید بایستند،

چرا؟

بسیار جایز میباشد که امسال، ۸ مارس، روزجهانی زن را به سه علت بیش از سالهای گذشته گرامی بداریم:

اول، بمناسبت روز جهانی هشت مارس و مبارزات زنان درسراسر گیتی.

دوم، بمناسبت یکصدمین سالگرد حق رأی برای زنان در انگلستان که در نتیجه آن تاکنون دو زن علاوه بر داشتن حق رأی (انتخاب کردن)، موفق به کسب رأی (انتخاب شدن) گردیده و با بدست آوردن اکثریت آراء توانستند بعنوان نخست وزیر(مارگارت تاچر و تِرزا مِی) به هموطنان و کشور خود خدمت کنند. همچنین سه زن شایسته بعنوان ملکه که تاریخ انگلستان همواره با احترام به آنها می نگرد(ملکه الیزابت اول- ملکه ویکتوریا وملکه الیزابت دوم).

سوم ، تظاهرات ماه بهمن در کشومان ایران و ازهمه مهمتر اعتراض مسالمت آمیز و متمدنانه دختر خیابان انقلاب است که حجاب اجباری‌اش همچون درفش کاویانی کاوه آهنگر، مبدل به پرچم آزادی شد و در صفحات اول مطبوعات دنیا قرارگرفت و دنیا را به تحسین ملت و محکومیت نظام توتالیتر دینی واداشت.

جنبش حق رأی برای زنان در انگلستان را باید مدیون یک زن، خانم میلی سِنت گًرِت فاوست دانست که علاوه بر اراده شخصی ازحمایت سه مرد (نیوسون گَرِت، پدر. هنری فاوست، همسر و جان استوارت میل، فیلسوف قرن نوزدهم) برخورداد بوده است.

نام میلی سنت فاوسِت نه تنها با جنبش حق رأی برای زنان پیوندی همیشگی دارد بلکه بیشترین مبارزه‌ی این زن را میتوان در تمرکز بی‌انتها و متداوم او، بخصوص با تاکیدش بر تعلیم و تربیت، آموزش و تحصیلات عالیه برای زنان دانست.

او در بحث‌هایش نکات مذکور را همواره مهمترین راه رهایی زنان از فقر، عدم‌مساوات و بی‌عدالتی می‌دانست، آنهم برای رسیدن به آزادی و حقوق برابر.

میلی سِنت جوان درمقالات و بحث‌هایش در دفاع ازحق رأی برای زنان همواره ازخشونت پرهیز‌می‌کرد و به منطق پناه می‌برد.

خانم میلی سِنت فاوست، در قرن نوزدهم و سالهای ۱۸۷۳ که انگلستان دراوج قدرت ‌بود و ملکه ویکتوریا هم در رأس امپراطوری بریتانیا (از استرالیا تا هندوستان)، درجامعه‌ای بسیار مرد سالار، اینچنین استدلال می‌کرد:

اگر ما زنان شایستگی و لیاقت خود را در مدیرت، بخصوص مدیریت مدارس به اثبات رسانده‌ایم، از مالکان عمده و در رأس مدیریت کارخانجات و صاحبان تجارتخانه‌های بزرگ می‌باشیم، چرا حقوق بگیران ما یعنی خدمتکاران، باغبانان، کارگران و کارمندان مرد) که در استخدام ما زنان هستند، حق رأی داشته باشند، اما زنانی که ارباب‌ها یشان هستند، از داشتن حق رأی محروم باشند؟

البته مبارزات منطقی او بسیار آرام اما محکم پیش می‌رفت که خانم اِمیلین پَنکهرست وارد جنبش شد و آن را به خشونت کشاند. این امر منجر به کشته شدن یک زن، خانم اِمیلین وایلدین داویسون، زیر پاهای اسب پادشاه وقت در مسابقه داربی شد. و این پایان یک مبارزه آرام و منطقی بود و آغاز مبارزات خشونت آمیز شد که زندانی شدن و اعتصاب غذای معترضین را به‌دنبال داشت. پرتاب کوکتل مولوتوف به خانه‌های نمایندگان مجلس یکی دیگر از موارد اعمال خشونت بود که به‌عنوان مثال، منجر به انفجار نیمی از خانه آقای لرد جورج شد و باعث شکستن شیشه‌های مغازه‌ها و خسارت‌های هنگفت در زمینهای بازی گلف گردید.

نتیجه‌ی اینگونه اعمال خشونت چیزی نبود جز برانگیختن جامعهٔ آنروز انگلستان علیه زنان و جنبش آنها، تا جایی که زنان و مردان به‌اتفاق می‌گفتند: آیا این زنهای بی تمدن و خشن لیاقت حق رأی دارند؟ آیا آنها شایستگی آنرا دارند که بعنوان نماینده مردم به پارلمان بروند آنهم برای تدوین قانون؟ این زنها که خود قانون را رعایت نمی‌کنند و قانون شکنی کار آنهاست شایستگی حق رای دارند؟

آن چیزی که باعث شد افکار عمومی نسبت به زنان و حق رای برای آنها تغییر کند چیزی نبود بجز خدمات شایان زنان در جنگ جهانی اول. در اثر این خدمات بود که نگاه جامعه نسبت به زنان تغییر یافت و پس از پایان جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۸ زنان بالای ۳۰ سال نائل به حق رأی شدند و ۱۰ سال بعد درسال ۱۹۲۸ زنان بالای ۲۱ سال و سپس در سال ۱۹۶۹ زنان و مردان بالای ۱۸ سال دارای حق رأی شدند.

تفکرات خانم میلی سِنت را میتوان دقیقاً در مبارزات ۴۰ سال اخیر زنانِ مبارز ایران برای احقاق حقوق اولیه خود مشاهده نمود بعنوان مثال: حق پوشاک.

در قانون اساسی کشور [انگلستان] محدودیت برای پوشاک زنان وجود ندارد.

ماده ۸ مفاداعلامیه جهانی حقوق بشر که ایران یکی ازامضاءکنندگان وناقضان آنست، می‌گوید:

دربرابراعمالی که حقوق اساسی فرد را مورد تجاوز قراربدهد وآن حقوق به هر وسیله قانون اساسی یا قانون دیگری برای او شناخته شده باشد،هرکس حق رجوع به محاکم ملی صالحه دارد.

همچنین می‌توان راه و روش مبارزه درجهت تحقق برابری حقوق و عدالت را، که نه تنها زنان بلکه مردان ایرانی هم بطور مسالمت آمیز و قانونمندانه اتخاذ نموده‌اند مشاهده کرد. این روشهای مسالمت‌آمیز و قانونمندانه نه تنها دلیل ضعف نیست بلکه نقطه قوی قدرت در مقابل شمشیر می‌باشد. این روش در جهت اثبات برتری منطق و عِلم بر چوب و چماق است. نمونه بسیار بارز آن تظاهرات ماه بهمن و ازهمه مهمتر اعتراض مسالمت آمیز و متمدنانه دختر خیابان انقلاب است که حجاب اجباری‌اش مبدل به پرچم آزادی شد و در صفحات اول مطبوعات دنیا قرارگرفت و دنیا را به تحسین ملت و محکومیت نظام توتالیتر دینی وا‌داشت و تحسین افکار عمومی دنیا را برانگیخت و بهمان اندازه باعث تحسین مردان ایرانی، که همواره مانند کوه البرز دختر خیابان را حمایت کردند، شد تا جایی که رژیم بجز چند روز بازداشت و بی‌احترامی جرأت پیشروی را نیافت. رژیم غاصب متوجه شده‌است که برای ملّت ایران زن و مرد با ایستادن در کنار یکدیگر ثابت کرده‌اند که در مبارزات آزادیخواهی و حق طلبی جملگی با هم هستند.

در این روزهای سرنوشت‌ساز اندیشه و ندای دکتر شاپور بختیار با اِعلامِ اصل جدایی دین از حکومت (لائیسیته) یار و یاور ماست. بختیار، چندی قبل از آن که توسط مزدوران جمهوری اسلامی به قتل برسد، در پارلمان اروپا تنها راه نجات ملّت ایران از نظام توتالیتر جمهوری اسلامی و تحقق آزادی و استقلال ملت و استقرار دموکراسی در ایران، تشکیل مجلس مؤسسان و تدوین قانون اساسی جدید را با تأکید بر اصول جدایی‌‌‌ناپذیر: حاکمیت ملی، پاسداری از تمامیت ارضی و جدایی دین از حکومت بیان داشت.

نهضت مقاومت ملی ایران، سازمانی که در سال ۱۹۸۲ توسط شاپور بختیار بنیانگذاری شد، همواره ادامه‌دهندهٔ راه اوست.

امیدِ ایران، اندیشه‌های بختیار!

 

گیتی کاوه

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.

 

سایت رسمی نهصت مقاومت ملی ایران

https://www.namironline.info