نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران

سایت رسمی N A M I R

صفحه نخست

 

14/05/2024

محمـد رسول‌اف از ایران خارج شد

ایندیپندنت فارسی - محمـد رسول‌اف، کارگردان شهیر ایرانی روز دوشنبه با انتشار ویدیوی در شبکه اجتماعی اینستاگرام از خروجش از ایران خبر داد و گفت: «از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام. سرزمینی بی مرز که میلیون‌ها ایرانی با تاریخ و فرهنگی کهن در هرگوشه و کنار جهان آن را ساخته‌اند.»

بابک پاکنیا، وکیل این کارگردان سرشناس روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در شبکه اجتماعی اکس از ارسال حکم پنج‌سال حبس محمـد رسول‌اف به اجرای احکام خبر داد.

این کارگردان ایرانی پیش‌تر در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به مجموع هشت سال حبس، شلاق، جزای نقدی و ضبط اموال محکوم شده بود که این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران تایید شد. بر اساس قانون اجرای اشد مجازات، پنج سال از مدت حبس رسول‌اف، قابل اجرا است.

محمـد رسول‌اف در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «هفت سال پیش برای چندمین بار پاسپورت مرا گرفتید.

دو سال پیش برای چندمین بار به خانه‌ام ریختید و هر آنچه توانستید با خود بردید. سال گذشته به همراه وکیلم بارها به نهادهای مختلف رجوع کردیم اما گفتید حق داشتن پاسپورت را ندارم. نمیدانستید هویت من در پاسپورت من نیست.»

او افزود: «اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید. اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمیتواند اراده‌ی خود را به آن تحمیل کند.»

محمـد رسول‌اف همچنین نوشت: «از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام. سرزمینی بی مرز که میلیون‌ها ایرانی با تاریخ و فرهنگی کهن در هرگوشه و کنار جهان آن را ساخته‌اند. و بیصبرانه در انتظارند تا شما و دستگاه ظلم‌تان را در قعر تاریخ دفن کنند. آنگاه چون قفنوس از آن خاک زندگی تازه‌ای آغاز خواهد شد. حکایت آنچه در این راه از سر گذراندم می‌ماند برای وقت بهتری.»

فیلم «دانه‌های انجیر معابد» محمـد رسول‌اف در بخش اصلی جشنواره کن امسال حضور دارد. او با اشاره به این فیلم افزود که «باید به سرعت آخرین مراحل فنی پس تولید دانه‌ی انجیر معابد» را به پایان برساند.

هالی‌وود ریپورتر همچنین با انتشار بیانیه‌ای از محمـد رسول‌اف از رسیدن او به اروپا خبر داد و نوشت که هنوز مشخص نیست آیا این کارگردان سرشناس ایرانی در مراسم جشنواره کن شخصا حاضر خواهد شد یا خیر.

در بیانیه محمـد رسول‌اف‌ آمده است: «من چند روز پیش پس از سفری پیچیده وارد اروپا شدم. وکیلم تقریبا یک ماه پیش به من اطلاع داد که حکم هشت‌سال حبس من در دادگاه تجدید نظر تایید شده و به زودی اجرا می‌شود. با توجه به این که فیلم جدیدم به زودی نمایش داده می‌شود، می‌دانستم که بدون شک، حکم جدیدی به این هشت سال اضافه خواهد شد. زمان زیادی برای تصمیم‌گیری نداشتم. باید بین زندان و ترک ایران یکی را انتخاب می‌کردم. با قلبی آکنده از اندوه، تبعید را برگزیدم. جمهوری اسلامی در سپتامبر ۲۰۰۷ پاسپورت من را توقیف کرد. بنابر این مجبور بودم پنهانی ایران را ترک کنم.»

او افزود: «البته که من به شدت به حکم ناعادلانه‌ اخیر علیه من که مرا مجبور به تبعید ساخته، اعتراض دارم. اما، قوه قضائیه جمهوری اسلامی آن‌قدر احکام ظالمانه و عجیب صادر کرده که من فکر نمی‌کنم جای شکایتی از حکم من باقی مانده باشد. احکام اعدام جمهوری اسلامی جان معترضان و فعالان حقوق مدنی را هدف قرار داده است. باورش سخت است، اما همین الان که این مطلب را می نویسم، توماج صالحی، خواننده جوان رپ در زندان به سر می برد و به اعدام محکوم شده است. دامنه و شدت سرکوب به حدی از وحشیگری رسیده است که مردم هر روز انتظار خبر جنایت فجیع دیگری از حکومت را می‌کشند. ماشین جنایت جمهوری اسلامی به طور مستمر و سیستماتیک حقوق بشر را زیر پا می‌گذارد.»

این کارگردان ایران با اشاره بازجویی نهاد‌های اطلاعاتی از بازیگران فیلم جدیدش گفت: « تعدادی از بازیگران فیلم جدیدم پیش از آگاهی سازمان‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی از ساخت آن، موفق به ترک ایران شدند. با این حال بسیاری از بازیگران و عوامل فیلم هنوز در ایران هستند و سازمان‌های اطلاعاتی به آن‌ها فشار می‌آورند. آنها تحت بازجویی های طولانی قرار گرفته‌اند. خانواده برخی از آنها احضار و تهدید شدند. با توجه به حضور در این فیلم، پرونده‌های قضایی برای آنها تشکیل و ممنوع‌الخروج شدند. به دفتر فیلمبردار هجوم بردند و تمام وسایل کارش را بردند. آن‌ها همچنین از سفر صدابردار فیلم به کانادا جلوگیری کردند. در بازجویی‌های گروه فیلمبرداری، نیروهای اطلاعاتی از آن‌ها خواستند که برای خروج فیلم از جشنواره کن به من فشار بیاورند.»

 

منبع: گویانیوز

 

_______________________________________________________________

مقالات منتشر شده الزاما نقطه نظر، بيانگر سياست و اهداف نشریۀ اینترنتی نهضت مقاومت ملی ایران نميباشند. 

حق ويرايش اخبار و مقالات ارسالی برای هیئت تحریریۀ نشریه محفوظ است.

 

سایت رسمی نهصت مقاومت ملی ایران

https://www.namironline.info